Команда
Контакти
Про нас

    Головна сторінка


Цензура в Білорусі





Дата конвертації13.01.2020
Розмір19.5 Kb.
Типреферат



план
Вступ
1 Цензура ЗМІ
2 Репресії проти журналістів
3 Цензура фільмів і літератури
4 Цензура в Інтернеті
5 Рейтинги свободи преси і ЗМІ
5.1 Freedom of the Press
5.2 Worldwide Press Freedom Index


Список літератури
Цензура в Білорусі

Вступ

Цензура в Білорусі - це контроль державних органів Республіки Білорусь за змістом і розповсюдженням інформації, в тому числі друкованої продукції, музичних і сценічних творів, творів образотворчого мистецтва, кінемато- і фотографічних творів, передач радіо і телебачення, з метою обмеження або недопущення поширення ідей і відомостей, які влада вважає шкідливими або небажаними.

Свободу слова в Білорусі гарантує Конституція Республіки Білорусь та інших законодавчих актів, що регулюють діяльність засобів масової інформації. Згідно ст. 33 Конституції «монополізація засобів масової інформації державою, громадськими об'єднаннями або окремими громадянами, а також цензура не допускаються» [1].

Однак, на думку білоруських і зарубіжних критиків президента Олександра Лукашенка, його прихід до влади в 1994 р супроводжувався погіршенням свободи преси і ЗМІ [2] [3] [4] [5]. Основні джерела інформації для населення - телевізійні канали БТ, ОНТ і СТВ знаходяться під контролем держави, яке, на думку тих же опозиціонерів і багатьох зарубіжних спостерігачів, проводить на них політику, несумісну з плюралізмом. Зокрема, на державних телеканалах і радіостанціях не надається слово представникам білоруської опозиції.

1. Цензура ЗМІ

1 вересня 1996 року білоруський уряд закрив «Радіо-101,2», єдину незалежну радіостанцію на білоруській мові. Аргументація була такою: «З метою виключення перешкод в прийомних каналах ЦС РТС" Алтай "експлуатація передавача на частоті 101,2 МГц з використанням АФС на опорі за адресою: вул. Комуністична, 6 припинити з 1 вересня 1996 р Нач. БєлГІЕ В. А. Никонов ». При цьому радіостанції типу «Алтай» працюють в діапазоні 300-344 МГц. Згодом частота 101,2 МГц була передана пропрезидентської молодіжної організації і ніяких технічних проблем робота на даній частоті не створювала. [6]

У листопаді 1997 року Вищий господарський суд заборонив газету «Свабода». [7]

У 1999 році закрита газета «Навіни». В цьому ж році закрилася газета «Ім'я». Головною причиною закриття президент ЗАТ «БДГ» Петро Марцев назвав неможливість більш забезпечити безпеку і нормальні умови роботи для журналістів газети [8].

12 листопада 2001 року Господарський суд Гродненській області ліквідував газету «Пагоня». [9]

У 2002 році закрита газета «Наша Свабода».

24 червня 2002 року суд Ленінського району Гродно засудив головного редактора газети «Пагоня» Миколи Маркевича до двох з половиною років обмеження волі, а журналіста цієї газети Павла Можейко - до двох років за статтею 367 (2) Кримінального Кодексу (Наклеп щодо Президента Республіки Білорусь ).

У серпні 2002 року було прийнято Постанову Ради Міністрів Республіки Білорусь «Про діяльність, пов'язану з проведенням досліджень та опублікуванням результатів опитувань громадської думки, що відносяться до суспільно-політичної ситуації в країні, республіканським референдумів і виборів». Відповідно до цього документа була створена комісія з опитуваннями громадської думки, яка проводить акредитацію юридичних осіб, які претендують на проведення опитувань і публікацію результатів, що відносяться до «республіканським референдумів, виборів президента Республіки Білорусь, депутатів Палати представників і членів Ради Республіки Національних зборів Республіки Білорусь і суспільно-політичної ситуації в країні ». Обмеження, за словами депутата Палати Представників Ігоря Котлярова, стосуються не самих опитувань як таких, а публікації результатів. На думку опозиційних коментаторів, це пов'язано з істотним розходженням публікуються результатів досліджень і офіційними даними, оголошуваними владою за результатами виборів і референдумів. [10]

У травні 2003 року Міністерство інформації призупинило на три місяці вихід «Білоруської ділової газети» і «БДГ. Для службового користування ». [11]

19 червня 2003 року перший заступник міністра інформації С.Нічіпоровіч підписав наказ про призупинення виходу «Підприємницької газети» на три місяці. [12]

У серпні 2003 року відкликана реєстрація у газети «День». [13]

25 лютого 2009 року суд Московського району міста Бреста визнав екстремістським № 7-8 журналу «ARCHE Пачатак». У зв'язку з цим міжнародна організація «Репортери без кордонів» відзначивши, що адміністративне та судове переслідування журналу «ARCHE» почалося з моменту його створення в 1997 році, заявила, що «даний випадок є поганою ознакою для прогресу в області свободи преси, на який ми сподівалися ». [14]

У Білорусії регулярно цензуруються програми російських телеканалів. Зокрема, з гумористичних передач цензори вирізають жарти про Лукашенка. Наприклад, в червні 2009 року був вирізаний сюжет з програми Прожекторперісхілтон, а на початку 2010 - з програми Велика різниця. [15] [16] Претензії до цензури російських телеканалів в Білорусі висловлював директор редакції іноземного мовлення каналу «ТВ-Центр» Володимир Какашвілі [17].

4 липня 2010 року білоруська телеглядачі не змогли побачити по телеканалу НТВ критичний фільм про Олександра Лукашенка "Хрещений батька», оскільки в Білорусії він був «вирізаний» з трансляції. Директор дирекції телеканалу «НТВ-Білорусь» Сергій Булацкій відмовився відповідати на питання про причини. [18] Цензура даного фільму не обмежилася телебаченням. Номер щотижневої газети «Наша нива», в якому на першій шпальті було опубліковано матеріал під назвою «Хрещений батько капітулював» (біл. Хросни бацька капітуляваў), присвячений ситуації з Митним союзом Білорусі та Росії, фільмом і реакції білоруської влади на цей фільм [19 ], не надійшов у роздрібний продаж. При цьому він був випущений звичайним тиражем, прийшов передплатникам і поступив в газетну експедицію. Всі спроби редакції з'ясувати, куди зникла газета після експедиції, результату не дали. [20] У місті Кричеві співробітники міліції конфіскували тираж газети «Вільне місто» (біл. Вольни горад), в якому також містилася інформації про фільм. [21]

Станом на липень 2010 року в Білорусі офіційно видаються і поширюються незалежна газета «Вітебський Кур'єр», опозиційні газети «Наша Нива» і «Народна Воля».

12 січня 2011 року було закрито «Авторадіо» через з недотриманням творчої концепції та поширенням в ефірі iнформацiї, що мiстить публічні заклики до екстремістської діяльності. Підставою для таких висновків стали офіційні передвиборні ролики кандидатів у президенти Некляєва і Санникова, звучали на цьому радіо. [22]

2 березня 2011 року в мережі Інтернет з'явився список білоруських і зарубіжних діячів культури і мистецтва, яких нібито заборонено згадувати і публікувати в білоруських ЗМІ. Опублікував список найбільший білоруський інтернет-портал TUT.BY пише, що має підтвердження даного факту від ряду ЗМІ про існування такого списку, отриманого ними в якості негласного розпорядження [23]. Міністр інформації Олег Пролесковський назвав список «брудної фальшивкою» [24].

2. Репресії проти журналістів

7 липня 2000 в Мінську був убитий кореспондент каналу ОРТ Дмитро Завадський.

16 вересня 2002 року суд в Мінську засудив редактора газети «Робочий» Віктора Івашкевича до двох років обмеження волі за звинуваченням у наклепі на президента.

20 жовтня 2004 року в Мінську було вбито співробітницю опозиційної газети «Солідарність» Вероніка Черкасова. Справа залишилася нерозкритою.

18 січня 2008 року журналіст, екс-редактор газети «Згода» Олександр Сдвижков, передруковані в лютому 2006 року карикатури на пророка Мухаммеда з датської газети «Jyllands-Posten», був засуджений до трьох років колонії за розпалювання расової, національної або релігійної ворожнечі, вчинене посадовою особою з використанням своїх службових повноважень [25]. Однак вже 22 лютого 2008 Верховний суд Республіки Білорусь змінив покарання Олександру Сдвижкова з трьох років колонії на три місяці арешту. В результаті журналіст був звільнений. [26]

У серпні 2009 року Іван Роман, кореспондент польського «Радіо Рація», отримав офіційне попередження КДБ «про неприпустимість незаконних дій» і кримінальної відповідальності за статтею 369-1 КК РБ «Дискредитація Республіки Білорусь». Суть претензій полягала в тому, що Роман написав, що на Гродненському заводі Німан відбуваються затримки з виплатою зарплати. Сам факт співробітники КҐБ не заперечували, однак зажадали, щоб Роман писав, що «незважаючи на кризу, зарплати виплачуються». [27]

Під час заворушень в Мінську в день виборів президента 19 грудня 2010 року низка журналістів було побито і арештовано. Проти деяких з них порушено кримінальні справи. Член Білоруської асоціації журналістів (БАЖ) Олександр Отрощенко засуджений на 4 роки позбавлення волі в колонії посиленого режиму [28] [29]. Шість членів БАЖ визнані в'язнями совісті: Наталія Радіна, Ірина Халіп, Дмитро Бондаренко, Павло Северинець, Сергій Возняк, Олександр Федута [30].

3. Цензура фільмів і літератури

У липні 2009 року в Мінську було оголошено про створення контролюючого органу, який буде піддавати ретельній перевірці всі кінематографічні і літературні твори, що надходять в країну. [31] Влада чинить тиск на членів Союзу білоруських письменників [32] [33] і цензурує програми освіти з метою недопущення неприйнятних авторів і творів [34].

4. Цензура в Інтернеті

У травні 2006 року співробітнику організації Інститут «Відкрите суспільство» було пред'явлено звинувачення в незаконній установці VoIP-шлюзу сервісу Skype і заподіянні тим самим шкоди національному оператору зв'язку РУП «Белтелеком» на $ 100000, оскільки білоруські закони забороняють усі дзвінки в межах мережі, за винятком тих, що проходять через державного оператора. [35]

Починаючи з серпня 2007 року в білоруських школах, почалося впровадження спеціальних технологій з очищення мережевого контенту від «небажаної інформації». [36]

У вересні 2009 року голова білоруського Громадської ради з моральності Микола Чергінець заявив про необхідність стеження за Інтернетом для запобігання пропаганди насильства та поширення дитячої порнографії. [37] [38]

14 грудня 2009 року білоруська ЗМІ опублікували проект указу «Про заходи щодо вдосконалення використання національного сегменту глобальної комп'ютерної мережі Інтернет». Багато коментаторів визнали даний проект засобом посилення цензури в білоруському сегменті мережі. У січні 2010 року Міністерство юстиції заборонило громадській організації «Тавариства білоруський мови імя Скарини» провести захід по публічному обговоренню цього проекту указу. [39]

У січні 2010 року Оперативно-аналітичний центр при Президентові РБ отримав нові повноваження, що дозволяють йому контролювати канали зв'язку (в тому числі і інтернет-трафік) для виконання оперативно-розшукової діяльності [40] [41].

1 лютого 2010 року Олександра Лукашенко підписав указ N60, який регламентує доступ до Інтернету, згідно з яким інтернет-провайдери зобов'язані ідентифікувати абонентські пристрої користувачів, а власники інтернет-кафе і комп'ютерних клубів, повинні будуть здійснювати ідентифікацію відвідувачів. Також указ регламентує механізм обмеження доступу до інформації на вимогу користувача інтернет-послуг. [42] [43]

29 квітня 2010 Рада Міністрів РБ видав постанову N644 про порядок державної реєстрації інформаційних мереж, систем і ресурсів національного сегменту глобальної комп'ютерної мережі Інтернет, розміщених на території Республіки Білорусь. Постанова набула чинності 1 травня 2010 року. Відповідно до постанови створено Державний реєстр інформаційних мереж, систем і ресурсів. До числа ресурсів, що вимагають реєстрації в реєстрі, відносяться центри обробки даних, канали зв'язку і інтернет-сайти. Реєстрації підлягають ресурси, що належать як юридичним, так і фізичним особам. [44]

4 червня 2010 «Агентство фінансових новин» опублікувало проект спільної постанови Оперативно-аналітичного центру та Міністерства зв'язку «Про затвердження Положення про порядок обмеження доступу користувачів інтернет-послуг до інформації, забороненої до поширення відповідно до законодавчих актів» [45]

5 липня 2010 року перестав бути доступний сайт незалежної газети «Вітебський Кур'єр», розташований на хостингу Вітебського філії Белтелекома.Експерти заговорили про те, що це результат дії нового указу білоруського Президента про зачистку Інтернету. Засновники видання того ж думки. [46]

19 грудня 2010 року, в день президентських виборів, був заблокований доступ на опозиційні інтернет-ресурси «Хартія 97» і «Білоруський партизан»; на думку редактора сайту charter97.org, доступ був заблокований РУП «Белтелеком» [47]. Також був заблокований протокол захищених з'єднань до закордонних ресурсів, що призвело до неможливості роботи з сайтами, які використовують цей протокол (зокрема, не працювала пошта gmail) [48]

5. Рейтинги свободи преси і ЗМІ

5.1. Freedom of the Press

Freedom of the Press (англ.) - дослідження свободи преси, яке публікується організацією «Freedom House».

1 травня 2009 року міжнародна правозахисна організація «Freedom House» в своїй доповіді про стан свободи преси помістила Республіку Білорусь на 188 місце з 195 зі статусом «Відсутність свободи преси» ( «Not Free»). [49]

29 квітня 2010 «Freedom House» в своїй доповіді про стан свободи преси помістила Республіку Білорусь на 189/190 місце (поряд з Узбекистаном) з 196 зі статусом «Відсутність свободи преси» ( «Not Free»); позаду РБ в підсумковій таблиці опинилися Куба, Ерітрея, Лівія, М'янма, Туркменістан і КНДР [50].

5.2. Worldwide Press Freedom Index

Worldwide Press Freedom Index (англ.) - Всесвітній індекс свободи преси, публікується організацією «Репортери без кордонів».

Репортери без кордонів в своїх щорічних звітах за рівнем свободи преси з 2002 року поміщають Білорусь на позиції в заключній частині зведеної таблиці:

У рейтингу 2010 Білорусь зайняла 154 місце з 178 країн: на одне місце вище знаходиться Таїланд, вище також знаходяться України (131 місце) і Росія (140 місце), нижче Білорусі серед інших перебувають Киргизстан, Казахстан, Узбекистан, Туркменістан, і Китай [59 ].

посилання

· Білорусія: придушення правозахисного руху - «Міжнародна Амністія»

· Білорусія: зупинити порушення прав на свободу слова та свободу зібрань

· Коментар до проекту закону РБ «Про засоби масової інформації», бюро представника ОБСЄ з питань свободи ЗМІ, 2008

· Білорусія: Не можна обмежувати право демонстрантів на свободу слова

· Серйозна ситуація зі свободою слова в Білорусі

· Придушення громадянського суспільства. Монополізація засобів масової інформації

· У нас вся преса державна

· «Коммерсант» і «Нова газета» - під забороною

· Напади на пресу у 2010 році: Білорусь

· Belarus, Репортери без кордонів

· За свабодния и справядлівия СМІ ў Беларусі (звіт міжнародної місії 20-24 вересня 2009 року)

Список літератури:

1. Конституція Республіки Білорусь 1994 РОКУ. (Зі змінами та доповненнями, прийнятими на республіканських референдумі 24 листопада 1996 року і 17 жовтня 2004 року)

2. «Індекс цензури» номінував сайт charter97.org на премію «Свобода слова»

3. Білорусь за трьома статтями

4. Алесь Бяляцкі: Для СМІ ў Беларусі створани ненармальния ўмови ПРАЦІ

5. Білорусь лідирує в рейтингу «ворогів Інтернету»

6. ZiP # 26 Glasnost Defence Foundation

7. Календар подій в пресі в XXI столітті

8. http://bdg.press.net.by/1999/1999_09_17.639/imya.shtml

9. http://pahonia.promedia.by/str/chronika.htm

10. Упередженість соціології і правда життя. «Наша думка».

11. ЗАКРИТА «БЕЛОРУССКАЯ ДІЛОВА ГАЗЕТА», 29.05.2003

12. Закрита «Підприємницька газета» :: Хартія'97 :: Новини :: 24/06/2003

13. Закрита газета «День» 05.08.2003

14. «Репортери без кордонів» засудили визнання номера журналу «ARCHE» екстремістським

15. «Прожекторперісхілтон» потрапив під обрізання через образливого президента. «Прожектер» коментують (ВІДЕО)

16. Білорусія знову «обрізала» російську телепередачу: там пародійний Лукашенко канючив грошей у «братнього народу» (ВІДЕО)

17. Російські телеканали незадоволені цензурою в Білорусі

18. Чому білоруси не побачили «Хрещеного батька»?

19. Хросни бацька капітуляваў

20. «Наша Ніва» з інфармацияй пра «Хроснага бацьку»: тираж знік

21. За «Хроснага бацьку» ариштавалі наклад кричаўскай газети «Вольни горад»

22. закрили за передвиборчі ролики Некляєва і Санникова

23. До Білорусі повертаються «чорні списки»?

24. http://www.interfax.by/news/belarus/88422

25. Сдвижков отримав три роки колонії за карикатури на пророка Мухаммеда

26. Адвокат Сдвижкова підтвердила інформацію про те, що він вийшов на свободу

27. Правда-матка vs правда-батька

28. http://baj.by/mp-viewpub-tid-1-pid-10106.html Жанна Литвина: «У Білорусі побиті всі рекорди по репресіям проти журналістів ...»

29. Lists of Journalists and BAJ members Beaten and Detained in Minsk (UPDATED ON 29/01/2011!)

30. Члени БАЖ - в'язні совісті

31. Цензура по-білоруськи

32. Білоруські письменники: Такого масового переслідування не було зі сталінських часів

33. Полювання на письменників

34. Міносвіти виступає проти опозиційно налаштованих письменників

35. Білорусія: використання Skype карається законом

36. У білоруських школах Інтернет піддадуть цензурі

37. Чергінець пропонує перекрити в Білорусі сайти з пропагандою насильства

38. Громадська рада з моральності буде викорінювати дитячу порнографію

39. Влада заборонила обговорення указу про цензуру інтернету

40. Хартія'97: Лукашенко створив спецслужбу для інтернету

41. БДГ: Оперативно-аналітичний центр при президенті буде займатися оперативно-розшуковою діяльністю

42. Лукашенко приборкав Інтернет, news.mail.ru (2 лютого 2010 року).

43. У Білорусі посилено контроль за інтернетом, delfi.ee (2 лютого 2010 року).

44. У Білорусі оголошено держреєстрацію всіх інтернет-ресурсів, ej.by (06 травня 2010).

45. Білоруська влада розробили порядок блокування сайтів в інтернеті - проект

46. ​​Пекло ночи заблаканави сайт «Віцебскага кур'єру» // Служба маніторингу ГА «Беларуская асацияция журналістаў», 06.07.2010

47. Опозиційні білоруські сайти не завантажуються, Білоруські новини (19.12.2010).

48. У Білорусі заблокований протокол захищених з'єднань до закордонних ресурсів, tut.by (19.12.2010).

49. http://www.freedomhouse.org/uploads/fop/2009/FreedomofthePress2009_tables.pdf

50. FREEDOM OF THE PRESS 2010 - TABLE OF GLOBAL PRESS FREEDOM RANKINGS

51. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2002

52. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2003

53. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2004

54. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2005

55. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2006

56. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2007

57. Annual Worldwide Press Freedom Index - 2008

58. Press Freedom Index 2009

59. Press Freedom Index 2010

Джерело: http://ru.wikipedia.org/wiki/Цензура_в_Беларуси


  • 5.1 Freedom of the Press 5.2 Worldwide Press Freedom Index Список літератури