Команда
Контакти
Про нас

    Головна сторінка


Історія журналістики зарубіжних країн





Скачати 102.98 Kb.
Дата конвертації10.01.2018
Розмір102.98 Kb.
Типнавчальний посібник

Бібліотека відділення журналістики ТюмГУ

Ворошилов В. В.


Історія журналістики зарубіжних країн
Конспект лекцій

Першоджерело: СПб .: Изд-во Михайлова В. А., 2000. - 64 с.

Жанр: Навчальний посібник

Рік видання: 2000

ISBN: 5-8016-0169-4

Анотація: Навчальний посібник адресується викладачам, аспірантам і студентам факультетів і відділень журналістики, а також журналістам, які працюють в газетах, на телебаченні і радіо, інформаційних і рекламних агентствах, організаціях «паблік рілейшнз».

З Про Д Е Р Ж А Н І Е

Вступ

1. Журналістика Європи

2. Журналістика Америки

3. Журналістика Азії

4. Журналістика Африки

5. Журналістика Австралії і Океанії

6. Найбільші власники ЗМІ

висновок

Контрольні питання і завдання

Примітки

додаток

Список перших в світі щоденних газет

довгожителі

література

зміст

далі

Вступ

Нагальна потреба в комунікації, прагнення інформувати, просвіщати і впливати словом, за допомогою якого можна було об'єднувати суспільство, зміцнювати владу та ідеологію, зумовили непереборне, поступальний розвиток журналістики - від її найпростіших форм ( «говорять» каменів стародавнього Риму, глашатаїв Середньовіччя, рукописних « листків новин ») до нинішнього глобального інформаційного простору. Ринок засобів масової інформації в сучасному світі дуже розгалужений. Газети, радіо, телебачення, інтернет функціонують в кожній країні. У 1986 р .. вийшов короткий довідник «Зарубіжна друк», в якому були представлені 3840 газет і журналів з 204 держав. З довідника можна було легко обчислити і список газет-ветеранів, які продовжують виходити триста і більше років - з XVII століття. Їх залишалося мало - всього 23 видання, що свідчить про складний і тернистий шлях світової журналістики. У той же час зазначалося, що в таких країнах, як Вануату, Тонга, Папуа-Нова Гвінея і деяких інших немає щоденних газет. З того часу минуло 13 років, звичайно, дещо змінилося в світі, але інформаційний вплив преси в різних країнах як і раніше неоднаково. За даними газети «Монд» в 1996 р на 1000 жителів Швеції припадало 600 примірників газет, Японії - 567, Швеції і Фінляндії - по 464, Швейцарії - 365, Сінгапуру - 345, Люксембургу - 338, Австрії і Великобританії - по 317, Німеччині - 314, США - 225 (15 місце), Франції - 156 примірників (22 місце), а з продажу щоденних газет перше місце займала Японія - 72 млн. примірників, далі йшли Росія - 30 млн., Німеччина - 25,4, Індія - 23,8, Великобританія - 18,3, Франція - 8,9, Бразилія - ​​6,5, Італія - ​​6,2 млн. примірників [1].

Стадії розвитку журналістики загальновідомі. Після виникнення друкарства друковані газети витісняють рукописні «листки новин», періодична преса в XVI - XVIII століттях є в трьох основних типах - щотижнева і щоденна газета, журнал. У XIX столітті відбувається поділ західної преси на якісну і масову, посилюється роль реклами, йдуть процеси, пов'язані з індустріалізацією газетно-журнального виробництва, комерціалізацією журналістики в країнах Західної Європи і США, створюються і виходять на міжнародний ринок інформаційні агентства; в зв'язку з винаходом фотографії, телеграфу, телефону і радіо виникають нові комунікаційні технології. Але особливо насичений доленосними для журналістики подіями XX століття: поява радіомовлення і телебачення, застосування комп'ютерів, поглиблення інформаційно-комунікаційних процесів, створення національних монополій і транснаціональних корпорацій в сфері мас-медіа і т. Д.

Зрозуміло, у сучасної журналістики зарубіжних країн чимало проблем. Зрозуміти їх легше, розглядаючи в історичному контексті. Покажемо останній в територіальному (континентальному) розрізі.

далі

зміст

1. Журналістика Європи

Європейська журналістика має багатий досвід і традиції.

У Великобританії попередниками газет в XVI столітті були рукописні листки «Ньюс» ( «Новини»), які сповіщають про прибуття торгових судів; а поява періодичної преси пов'язують з 23 червня 1588 року, коли вийшов номер «Інгліш Мерк'юрі» ( «Англійського вісника»). Після англійської буржуазної революції 1640 р виникає безліч видань, а в 1642 р в англійській мові з'являється слово «газета». У 1702р. стала видаватися перша в Англії щоденна газета «Дейлі Курант».

Потреба в рекламі викликала до життя в 1785 р газету «Таймс» (The Times - «Пори»). На рубежі XIX-XX століть, коли в Англії почалося поділ преси на якісну і масову, «Таймс» стає провідним якісним виданням. Сьогодні вона поширюється по всій країні, як і деякі інші газети. До якісної преси, крім «Таймс», можна віднести щоденні газети «Дейлі телеграф» (The Daily Telegraph - «Щоденний телеграф», 1855 рік заснування), «Гардіан» (The Guardian - «Страж», 1821), «Файненшл Таймс» (Financial Times - «Фінансове час», 1888), «Індепендент» ( «Незалежний»). Друк такого типу змістовна і інформативна, має порівняно невеликий тираж (винятком, мабуть, є тираж «Дейлі телеграф» - 1,3 млн. Прим.). «Індепендент» почала виходити в світ в 1986 р і в 1997-му потрапила в скрутне становище через істотного спаду в поширенні газети. Тоді видавці змінили головного редактора і дали «добро» на ряд нововведень, які зачіпають перш за все верстку: яскравий логотип, розклад змісту за рубриками - «одна смуга - одна тема», вільний, без лінійок між колонками набір тексту [2].

Масова (або популярна) друк орієнтується на широке коло читачів, публікує набагато менше аналітичних матеріалів. Тираж окремих видань досягає п'яти мільйонів екземплярів [ «Сан» (The Sun - «Сонце», 1964), «Міррор» (The Mirror - «Дзеркало», 1903), «Дейлі експрес» (Daily Express - «Щоденний експрес», 1900 ), «Дейлі мейл» (Daily Mail - «Щоденна пошта», 1896)]. Десятки років лідером таблоїдної преси була «Дейлі міррор», відома як рупор лейбористів і вважалася газетою робітничого класу. Тираж її сягав 5,5 млн. Прим., Але в 1997-му склав лише 2,2 млн .: такий результат істотного посилення позицій двох конкурентів видання: газет «Дейлі мейл» і «Сан». Тоді довелося вжити заходів. Щоб залучити читачів, в першу чергу молодь, з логотипу вилучили слово «дейлі», а старий слоган «Вперед з народом» замінили закликом «Вперед в нове тисячоліття», на першій шпальті стали друкуватися одна велика фотографія і анонс одного-двох «цвяхових» матеріалів всередині номера. Однак тираж оновлена ​​«Міррор» так і не відновила. У листопаді 1995 р припинився випуск загальнонаціональної щоденної масової газети «Тудей» ( «Today» - «Сегодня»), що проіснувала всього 10 років. Дорога технологія: комп'ютерний набір, кольоровий друк, використання супутників для одночасного випуску регіональних видань і т.д. привели до чималих витрат, і засновники видання продали газету концерну «Лонро», який не зміг позбутися від збитків і виставив «Тудей» на торги. Новим господарем газети став Р. Мердок, голова «Ньюс інтернешнл» (англійської філії глобальної компанії «Ньюс корпорейшн»). Він вклав в неї майже 150 млн. Фунтів стерлінгів, підняв тираж з 300 до 600 тис. Прим., Проте, завойована аудиторія незабаром стала скорочуватися. І тог-да Мердок закрив видання, щоб забезпечити підйом інших чотирьох своїх газет (особливо «Сан» і «Таймс») [3].

Існує розподіл і серед недільних англійських видань. До якісних газетам відносяться «Санді Таймс» (The Sunday Times - «Недільний час», 1822), «Санді телеграф» (Sunday Telegraph - «Недільний телеграф», 1961), «Обсервер» (The Observer - «Спостерігач», один тисяча сімсот дев'яносто одна) , а до масових (таблоїдними) - «Ньюс оф уорлд» (News of the Worhd - «Новини світу», 1843), «Мейл он санді» (The Mail on Sunday - «Недільна пошта», 1982), «Санді мірор» (Sunday Mirror - «Недільний дзеркало». 1915), «Піпл» (Реорlе - «Народ», 1881).

Багато великих газети тяжіють до тієї чи іншої політичної партії. Консервативну партію підтримують «Таймс» і «Санді Таймс», «Дейлі телеграф» і «Санді телеграф», «Ньюс оф уорлд», «Сан», «Дейлі мейл», «Дейлі експрес». Погляди лейбористської - «Гардіан», «Обсервер», «Міррор», «Санді мірор», Піпл ».

На Британських островах є також наявність розгалуженої мережі провінційних газет і журналів, які висвітлюють головним чином події і факти свого регіону: Міжнародні питання їх цікавлять вкрай мало, в результаті чого це коло тем відданий на відкуп інформаційним агентствам, перш за все Рейтеру (Reuters Ltd.), організованому в 1851 р журналістом Полем Джулиусом Рейтером. Одне з п'яти світових інформаційних агентств, воно являє собою сьогодні акціонерну компанію, основними власниками акцій якої є Асоціація газетних видавців, агентство Прес Ассошіейшн - ПА, австралійське агентство Остреліан Ассошіейтед Прес, новозеландське Нью Зіленд Прес Ассошіейшн, а також співробітники агентства Рейтер. На відміну від Рейтера, що поширює насамперед іноземну інформацію, Прес Ассошіейшн (Press Association Ltd, заснована в 1868 р) - кооперативне об'єднання видавців 120 провінційних газет - спеціалізується на зборі та поширенні внутрішньої інформації. А економічну, фінансову, статистичну, спортивну інформацію збирає та поширює англійське акціонерне інформаційне агентство Ексчендж Телеграф - Екстел (The Exchange Telegraph Co, Ltd - Extel), засноване в 1872 р зі штаб-квартирою в Лондоні.

Що ж стосується електронних ЗМІ, то останнім часом у Великобританії активно розвивається цифрове радіомовлення, що забезпечує високу якість звучання: Бі-Бі-Сі вже веде радіопередачі в цифровому варіанті [4]. Створена в 1922 р Британська радіомовна компанія (Бі-Бі-Сі), що має статус громадської організації, з 1936р. почала здійснювати і телепередачі, в цій сфері вона була монополістом до 1954 року, поки влада не дозволила в Великобританії комерційне телебачення.

Уже перший у Франції тижневик «Газетт», заснований Теофрастом Ренодо в 1631 р привернув читача високим літературним рівнем, многотемной повідомлень, регулярністю і тривалістю виходу. Але тільки в 1777 р виникла перша французька щоденна газета «Журнал де Парі» ( «Паризька газета»). Велика французька революція (1789-1791 привела в до виникнення політичної і революційно-демократичної журналістики. Якщо перед революцією в столиці країни видавалося 27 газет, то в другій половині 1789 їх стало 250, а в 1790 р - 350. Друк зіграла важливу роль підготовці липневої революції 1830 р, Лютневої і Червневої революцій 1848р. Період 1870-1914 років зазначеним розвитком капіталістичної друку, коли газети і журнали стають торгово-промисловими підприємствами, в масові газети приходить в якості обов'язкового і найважливішого компонуються ента «кров на першій шпальті» [5]. У 1903 р випуск «Петі Паризьен» ( «Маленький парижанин») став складати 1,8 млн. прим., і газета починає виходити з підзаголовком «Найбільший газетний тираж усього світу» . У 1918 р планка цього рекорду підніметься до цифри більш 3 млн. прим.

З появою в 1904 р щоденної газети Жана Жореса «Юманіте» ( «Людство»), що стала в 1921 р центральним органом Французької компартії, серед напрямків французької журналістики виникло і марксистське, яке відіграло чималу роль в період антифашистського Народного франта (1934-1938) , в створенні різноманітних газет і журналів лівого спрямування.

Новим явищем французької преси стала поява в 1931 рв Парижі щоденної вечірньої газети «Парі-Суар» ( «Вечірній Париж»): спираючись на технічні нововведення, видання підкупляло публіку різноманіттям тематики, великою кількістю іллюст-рацій, закличної манерою подачі матеріалу.

До найяскравіших подій в історії французької преси слід віднести створення друку Опору в роки Другої світової війни і окупації Франції, бурхливий розвиток політичної журналістики в період Визволення (серпень 1944 - листопад 1946).

Сьогодні у Франції виходять газети загального типу: «Фігаро» (Le Figaro, 1826 р підстави), «Монд» (Le Monde - «Мир», 1944), «Ліберасьон» (Liberation - «Звільнення», 1973) і ін. ); спеціалізовані: молодіжні, жіночі, наукові, технічні, еротичні і т.д .; економічні: «Еко» (Les Echos - «Ехо», 1908), «Трибюн» (La Tribune), «Нувель економіст» (Le Nouvel Economiste - «Новий економіст», 1975) і т.д .; розважальні (переважають ілюстровані тижневики типу «Парі матч» (Paris-Match, «Паризький матч», 1949). Серед незалежної преси центристських позицій дотримуються газета «Монд» і щомісячник «Монд Діпломатік» ( «Дипломатичний світ», 1954), а також «Котідьєн де Парі» (Le Quotidien de Paris - «Паризька щоденна газета», 1974). Для друку Франції характерна наявність впливових церковних видань, серед яких слід виділити католицьку газету «Круа» (La Croix - «Хрест», 1880) і тижневик «Ві» (La Vie - «Життя», 1945). Порівняно невеликі тиражі у друку французької компартії: «Юманіте» і тижневика «Революсьон» (Revolution, 1980 г.) [6].

Щоб утриматися на газетному ринку в період економічної кризи і нової технологічної революції, багато щоденні газети йдуть на суттєве оновлення змісту і форми. Наприклад, 9 січня 1995 р побачив світ перший номер оновленої газети «Монд». Видання, вперше створене півстоліття назад, тепер відрізнялося багатьом. Читачів привернули багата, вивірена, найчастіше аналітична інформація, розподілена по 7 розділів ( «Міжнародний», «Франція», «Суспільство», «Підприємства», «Сегодня», «Горизонти», «Культура»); чіткий, яскравий і легкий для читання шрифт; оригінальний макет і т.п. У тому ж номері був опублікований список співробітників редакції, в тому числі 239 журналістів. Газета в продаж в Парижі стала надходити вже в 14.00 - раніше, ніж раніше (був виграний одну годину в редакційній підготовці видання) [7]. Оновлення «Монд» вельми швидко привело до збільшення обсягу її продажу.

До другої світової війни збором і розповсюдженням інформації у Франції було зайнято агентство Гавас. У вересні 1944 р на його базі створюється Агентство Франс Прес - АФП (Agence France-Press - AFP). Сьогодні це комерційне підпри-ємство, субсидованих одночасно і французьким урядом (у формі абонементної плати), входить до числа найбільших світових інформаційних служб.

Ще в 1935 р передавач з антенами, встановлений на Ейфелевій вежі, почав транслювати регулярні телепрограми, в 1964 році була введена друга програма, а передачі стали кольоровими в 1972-му - третя, в 1984-му - четверта державна і перша приватна зруйнувала державну монополію на французькому ТБ. У 1986 р почали функціонувати відразу дві нові приватні національні програми. А в 1987 р відбулося роздержавлення першого каналу - ТФ-1, його комерціалізація супроводжувалася впровадженням нової техніки (супутники зв'язку, кабельне мовлення, відеозапису, телематика), на той час була децентралізована і третя програма ФР-3. Точно також, крім державного радіомовлення (Франс-Ентер, Франс-кюльтют, Франс-мюзік, Радіо-Бле, 50 місцевих радіостанцій), розвивається і приватна місцеве радіомовлення. Тим більше, що з 1984 р приватним радіостанціям дозволено передавати рекламу. З цієї причини майже всі великі регіональні газети обзавелися власними радіостанціями.

Розвиток і поширення світової друку почалося з Німеччини, де житель Майнца Йоганн Гутенберг в 1450 р винайшов друкарський верстат і надрукував на ньому латинську Біблію. Через багато років в 1609 р в Страсбурзі і Вольфенбютеле були віддруковані перші німецькі щотижневі видання «реляційна» ( «Повідомлення») і «Авізо» ( «Оголошення»), а перша щоденна газета «Ляпцігер цайтунг» ( «Лейпцизька газета») вийшла 1661 р Тут, в «Новій рейнської газеті» в 1840-і роки починалася суспільно-журналістська діяльність К. Маркса і Ф. Енгельса, пізніше їх твори публікувала газета «Фольксштаат» ( «Народна держава») - орган соціал-демократичної партії Німеччини, яка виходила з 1869 по 1876 рр. Але країні довелося пережити і дванадцятирічний період радикальної журналістики фашистського толку, лідером якої були урядове радіо і газета «Фелькишер Беобахтер» ( «Народний спостерігач»), коли супротивникам нацизму доводилося випускати видання в підпіллі.

А сьогоднішні особливості німецької преси - переважання ранкових газет і яскраво виражений регіональний характер видань: 95 відсотків періодичних видань відносяться до місцевих, що пов'язано з багатовіковою феодальної роздробленістю країни, що об'єдналася лише до кінця XIX століття. Додамо, що акцент на регіональну інформацію спостерігається і у центральній щоденного друку ФРН. Наприклад, найбільша за накладом «Більд-Цайтунг» має 33 видання, що відрізняються один від одного місцевої хронікою і локальними рекламними зверненнями [8]. До речі, щось подібне відбувається сьогодні і з російськими центральними виданнями, які організовують регіональні вкладиші. Падіння Берлінської стіни і об'єднання двох німецьких держав призвели до істотних змін на газетно-журнальному ринку. Так, на початок 1994 року в країні виходило 1601 видання загальним разовим тиражем 25 млн. Прим. [9]. Якщо в 1987 р західнонімецькі телеглядачі щодня витрачали на перегляд програм в середньому 139 хв., А жителі тодішньої ГДР- близько 130 хв., То в 1997 р «середньостатистичний» німець в об'єднаній Німеччині проводив щодня перед телеекраном більше 180 хв. [10].

Сама ж історія радіотелепередач почалася порівняно рано: вперше берлінці слухали радіо в жовтні 1923 року, а до 1926 року в країні був уже мільйон радіослухачів. У березні 1935 року в Берліні було відкрито пункт для публічного перегляду телебачення, а з січня 1936 року програми передавалися щодня з 20 до 22 годин. У 1944 р передачі в Німеччині припинилися. Сьогодні в країні склалася ситуація, коли приватні радіо- і телеканали, основне джерело функціонування яких - реклама, сусідять з суспільно-правовими каналами (два головних загальнонаціональні канали АРД і ЦДФ і місцеві земельні телецентри), що фінансуються переважно за рахунок щомісячної абонементної плати телеглядачів і радіослухачів . Цікаво, що багато приватних телекомпанії ФРН оголосили в 1998 року про те, що вони мають намір почати регулярно транслювати програми цифрового телебачення високої чіткості, що обіцяє справжню «революцію в квартирі» [11].

У ФРН - понад п'ятсот інформаційних агентств, найбільші з них: ДПА (Дойче Прессе - агентура - Німецьке агентство новин), створене в 1949 р, і ДДП (Дойчер Депешендінст - Німецька поштова служба, 1971). Серед приватних можна відзначити Католицьке агентство новин і Євангельську прес-службу.

Як єдину національну державу Італія склалася до 1870 г. (до цього була роздроблена на 9 окремих держав) і залишалася монархією до 1946 р Тип сучасної італійської газети формувався під впливом французької та англійської прикладів [12]. Сьогодні серед інформаційних газет лідирують «Корр'єре делла сера» (Соrriere della Sera - «Вечірній вісник» 1876 р 680 тис. Прим.) І «Репуббліка (La Repubblika, 1976, 380 тис.) Серед журналів досить впевнено почуває себе« Оджи »(Oggi -« Сегодня », 1945, 900 тис. прим.) [13]. В цілому ж італійські щоденні газети мають невисокі тиражі. Але зате разовий тираж журналів істотно перевищує газетний. Багато засобів масової інформації; знаходяться у власності політичних партій та профспілок. Радіомовлення в Італії існує з 1924 р, а телебачення - з 1954 р Після скасування державної монополії на телебачення Сільвіо Берлусконі в 1977 р вклав 1 млрд. Лір в місцеву кабельну станцію «Телемілано», використовуючи її як засіб рекламного бізнесу, поступово придбав ще три найбільші комерційні телемережі країни - «Каналі-5», «Італіа-1» і «Рете-4» ( «Мережа-4») і став основним конкурентом державної служби РАІ-ТВ (Об'єднане італійське радіомовлення і телебачення). В Італії - два найбільших інформаційних агентства - Національне агентство об'єдналася друку АНСА, створене в 1945 році на кооперативних засадах, поруч італійських газет, і Журналістське агентство Італії Аджи, існуюче з 1950 р

Останнім часом преса Іспанії завдяки постійності цін і зростання потоку рекламних вкладень досить стабільна, хоча в поширенні періодики відзначається певний застій. За даними 51-го конгресу міжнародної асоціації газет, що пройшов в 1998 р, Іспанія за тиражем щоденної періодики в 4,26 млн. Прим. займає 13-е місце в світі. Споживання газет становить 104,8 екз. на 1000 чоловік, і за цим показником Іспанія суттєво відстає від розвинених європейських країн, хоча і випереджає Італію, Грецію і Португалію. У липні 1998 р, провівши анкетування серед 900 іспанських керівників, журнал «Актуалідал економіка» виявив, що для опитаних головним авторитетним джерелом інформації є радіо, пресі ж відводиться друге місце, а телебаченні взагалі вважається малоінформативною [14]. Іншу картину дають дані Центру соціологічних досліджень Іспанії. З аналізу відповідей 2500 молодих людей від 15 до 20 років виявляється, що на третє місце своїх цінностей (після квартири і автомобіля) вони ставлять телевізор, який, на їхню думку, важливіше одягу, музичних центрів, мотоциклів, подорожей за кордон і т.д . Шестеро з десяти не мають звичаю купувати регулярно газети і журнали [15].

Треба сказати, що з-за жорсткого контролю інквізиції над духовним життям країни іспанська преса довгий час відставала від темпів розвитку друку Європи. А тим часом перша друкарня в Іспанії була освоєна в 60-х рр. XV ст., А перша газета «Гасет Нуева де Мадрид» з'явилася в січні 1661 року з підзаголовком: «Повідомлення або газета про політичні і воєнні події, що мали місце в більшій частині світу до кінця грудня 1660 г.». Протягом двох років вийшло 20 восьмиполосних номерів. З 1758 року почала виходити щоденна газета «Діаріо де Мадрид» ( «Мадридська газета»). Через брак матеріалів редакція друкувала вірші читачів, публікувала оголошення про запрошення на роботу, продаж речей і тварин. У 90-х роках XVIII ст. щоденні газети з'являються в Барселоні, Севільї, Валенсії, Сарагосі. Сучасні іспанські газети можна розділити на три групи: «незалежні» приватні, партійні і державні. Найбільшими виданнями є «Вангуардіа» (La Vanguardia - «Авангард», 1881 р підстави), «Діаріо де Барселона» (Diario de Barcelona - «Барселонская газета», 1792), «Інтерв'ю» (1976). Інформаційне агентство ЕФЕ (Agenda EFE) в Іспанії з'явилося в 1939 р, а телебачення - в 1956-му.

Єдиним інформаційним агентством має і Австрія. У цій країні великий вплив преси Німеччини, а всі провідні газети, в тому числі і «Віденська газета», заснована в 1703 р, зібрані в Римі. В останні роки тут посилюючи-ється концентрація друку і, як наслідок, з посиленням концентрації друку якісні газети стали поступатися масовим, яким потрібні сенсації замість аналізу. Австрія стала першою європейською країною, яка почала в 1980 р регулярні передачі «телетексту», за допомогою якого можна дізнатися новини, курс акцій на біржі, познайомитися з програмою радіо і телебачення.

Газетно-видавнича справа в Швейцарії має найстарішу історію: перша газета тут поширювалася ще в 1610 г. А в 1780 р стала виходити щоденна «Нойє Цюрхер Цайтунг» (Neue Zurcher Zeitung - «Нова Цюрихская газета»), яка і сьогодні, 220 років по тому, як і раніше видається і є одним з найбільш великих видань. Швейцарське радіо- і телекомпанія поширює програми на чотирьох мовах - німецькою, французькою, італійською та ретророманська. Майже 200 швейцарських газет, редакції радіо і телебачення користуються інформацією швейцарського телеграфного агентства (АТС).

Перші газети в Греції з'явилися в другій половині XIX ст.Дві з них виходять і сьогодні: «Акрополіс» (Acropolis »« Акрополь », 1881 рік створення) і« Естія »(Estia» - «Осередок» 1898). У шістдесяті роки XX століття в країні виходило понад 1100 газет і журналів. Зростання їх чисельності супроводжується створенням газетних груп. Так, групі сім'ї Ламбракіс належать дві газети (вечірня і недільна) і три тижневика (економічний, політико-громадський і спортивний). Греції - три адіотелевізіонние компанії, діє засноване в 1896 р Афінське інформаційне агентство зі штатом 140 осіб.

У Португалії видається близько 70 щоденних газет. Найвпливовіша з них - «діареї ді нотісіаш» (Diario de Noticias »« Газета новин », 1864). У Лісабоні сконцентровані 60 відсотків усіх зареєстрованих видань, 10 відсотків припадає на місто Порту.

До країн Північної Європи прийнято відносити Фінляндію, Швецію, Норвегію, Данію, Ісландію. Всіх їх відрізняє високий рівень життя народу і загальна грамотність. Це, в свою чергу, визначає високий рівень розвитку засобів масової інформації. У двох країнах з п'яти перші газети виникли в XVII-XVIII ст. - Швеція (1632); Данія (1749).

У Бенілюкс входять Бельгія, Нідерланди і Люксембург. Перша газета з'явилася в Бельгії 17 травня 1605 р в Нідерландах - в 1656 р, а в Люксембурзі - значно пізніше. Телебачення всіх трьох країн тісно пов'язано зі структурами державної влади. Широкою популярністю користуються програми «Радіо Люксембургу», яка має філіали у Франції і Великобританії. Інформацію збирають і поширюють Агентство Бельгії і Общенідерландское бюро друку [16].

В останні роки журналістика країн Східної Європи, до яких відносяться Болгарія, Угорщина, Чехія, Словаччина, Румунія, Польща, Югославія, Албанія, пройшла через серйозні випробування, пов'язані з трансформацією суспільного ладу, крахом соціалістичних ідеалів. Так, на початку 1990-х років за два-три роки в Польщі оновилася велика частина періодичної преси і 75 відсотків газетно-журнального ринку склали видання нової генерації [17]. В середині 90-х частина дрібних видань у зв'язку із загальним подорожчанням життя, підвищенням цін на папір, не знайшовши інвесторів, не витримала конкуренції. Скоротилися тиражі відомих і впливових газет через втрату інтересу до «серйозної» пресі, на-лещата продукції «масового» споживання. Зате процвітають і міцніють видання бульварного характеру.

Тим часом, польська преса має давні традиції. Перше друковане періодичне видання «Меркуріум Польські» вийшло в Кракові та Варшаві ще в 1661 р 1761-1795 рр. різко зростає кількість періодики, її тираж, з'являється типологічну різноманітність. Але з втратою країною незалежності в 1795 р на тривалий час перервалася можливість існування загальнонаціональних органів друку. У 50-ті роки XIX ст. в тій частині Польщі, яка входила до складу Російської імперії, відбулася реформа преси, в результаті чого видавнича справа була перебудована на засадах капіталістичного підприємства. Після відродження незалежності Польщі в 1916 р в країні тривало розвиток друку, характерне для буржуазної держави. К1 вересня 1939, початку другої світової війни і вторгнення фашистської Німеччини до Польщі, в країні виходило майже 2700 періодичних видань [18]. Нині ж щотижнева преса всехпольського і регіонального значень в Польщі - це 188 видань загальним тиражем 11 млн. Прим., А щоденна друк представлена ​​83 виданнями тиражем 4 млн. Прим. [19]. Польське громадське телебачення в своєму розпорядженні два загальнопольській каналами і 10 станціями регіонального значення, крім того, в регіонах є ще 14 комерційних телестанцій. Крім громадського радіо, три комерційні радіостанції РФМ, ФМ, Радіо Зет, католицьке - Радіо Марія - віщають цілодобово на всю країну. У Польщі сьогодні налічується близько 140 приватних незалежних радіостанцій. Польське агентство друку - ПАП (Polska Agencja Prasowa - PAP) було засновано в 1945 р, потім виникли Центральне агентство фотоінформації (1951), Польське агентство Інтерпресс (1967), Всепольське робоче агентство (1981).

В інших країнах Східної Європи журналістика йде шляхом, що нагадує польський. У Болгарії радіомовлення подивуватися порівняно пізно - в 1929 р, але Болгарське телеграфне агентство було засноване в 1896 р Ще раніше - в 1880 р - виникло Угорське телеграфне агентство. Рік народження Чехословацького телеграфного агентства - 1918. Однак в Румунії, Югославії, Албанії інформаційна інфраструктура журналістики стала діяти в кінці Другої світової війни (1943 - 1945).

додаток

• Список перших в світі щоденних газет

• Довгожителі

Список перших в світі щоденних газет

Країна Перші щоденні газети Рік заснування

Нідерланди «Гарлем дахблад» +1656

Німеччина «Ляйпцигер цайтунг» тисячу шістсот шістьдесят одна

Великобританія «Дейлі Курант» 1 702

Австрія «Вінер цайтунг» 1703

Данія «Берлингске тіденде (« Новини Берлинга) 1749

Іспанія «Діаріо де Мадрид» тисячу сімсот п'ятьдесят вісім

Швейцарія «Вен-катр ер» тисяча сімсот шістьдесят дві

Швеція «Даглягт Аллеханда» ( «Все за день») 1763

Франція «Журналь де Парі» 1777

США «Пенсілваніа ивнинг пост енд дейлі адвертайзер» +1784

Італія «Корр'єре мілано» ( «Міланський кур'єр») 1 796

Фінляндія «Уусі Суомі» 1847

Люксембург «Люксембургер ворт» 1848

Португалія «діареї де Нотісінц» (Газета новин ») 1864

довгожителі

(Газети і журнали, що виходять з XVII і XVIII вв.по станом на 1 січня 1986 г.)

ЄВРОПА

Австрія:

- «Вінер цайтунг» (Wiener Zeitung - «Віденська газета»). Щоденна газета. Офіційний орган уряду. Заснована в 1703 г. Тираж 45 тис .;

Великобританія:

«Глазго геральд» (Glasgow Herald - «Вісник Глазго») Щоденна газета. Розповсюджується по всій Шотландії. Заснована в 1782р. Тираж АЛЕ тис .;

«Йоркшир пост» (Yorkshire Post - «Йоркширський пошта»). Щоденна провінційна газета. Заснована в 1754 г. Тираж 89 тис .;

«Ллойдз лист» (Lloyds List - «Лист Ллойда»). Щоденна газета, дає інформацію про судноплавство, фрахт, страхування судів, фінансові відомості. Видається в Лондоні, поширюється більш ніж в 100 країнах. Заснована в 1726 г. Тираж 14 тис .;

«Лондон Газетт» (London Gazette - «Лондонська газета»). Офіційна урядова газета. Виходить 4 рази на тиждень. Заснована в 1665 р .;

«Таймс» (The Times - «Пори»). Щоденна загальнонаціональна газета. Видається в Лондоні кампанією «Таймс ньюспейперз», що належить тресту Р. Мердока «Ньюс інтернешнл».

Заснована в 1785 г. Тираж 305 тис .;

Північна Ірландія:

- «Деррі джорнел» (Deny Journal - «Газета Деррі»). Виходить 2 рази на тиждень. Відображає погляди ірландських націоналістів, які виступають проти англійського присутності в Ольстері. Видається в Лондондеррі. Заснована в 1772 г. Тираж 10 - 20 тис .;

- «Ньюс леттер» (News Letter - «Бюлетень»). Щоденна газета. Висловлює погляди юніоністів. Видається в Белфасті. Заснована в 1737 г. Тираж 60 тис .;

Німеччина:

- «Генераль-Анцайгер» (General-Anzeiger - «Загальний вісник»). Щоденна консервативна газета. Дотримується курсу партії Християнсько-демократичний союз. Видається в Бонні. Заснована в 1725 г. Тираж 78,8 тис .; Саарбрюккер цайтунг »(Saarbrucker Zeitung -« Саарбрюккенская газета »). Щоденна газета. Заснована в 1761 г. Тираж 215 тис.

Гібралтар:

«Гібралтар кроникл» (Gibraltar Chronicle - «Хроніка Гібралтару»). Щоденна газета. Заснована в 1801 г. Тираж 3 тис .;

«Берлингске тіденде» (Berlingske Tidende - «Ведомости Берлинга»). Щоденна газета. Висловлює погляди правих кіл. Заснована в 1749 г. Тираж 150 тис., Недільного випуску - 210 тис.

«Ольборг стіфтстіденде» (Aalborg Stiftstidende - «Ведомости Ольборга»). Щоденна вечірня газета буржуазно-ліберального напряму. Заснована в 1767 г. Тираж 76 тис .;

«Фюне стіфтіденде» (Fyens Stiftstidende - «Ведомости острова Фюк»). Щоденна вечірня газета консервативного спрямування. Заснована в 1772 г. Тираж 70 тис., Недільного випуску - ПО тис.

Іспанія:

- «Діаріо де Барселона» (Diario de Barcelons - «Барселонская газета»). Щоденна газета. Відображає інтереси великого фінансово-промислового капіталу Каталонії. Заснована в 1792 г. Тираж 30 тис.

Нідерланди:

- «Леувардер курант» (Leeuwarder Courant - «Леуварденская газета»). Щоденна вечірня газета. Заснована в 1752. Тираж 123 тис.

Норвегія:

«Адрессеавісен» (Adresseavisen - «Адресна газета»). Щоденна газета. Заснована в 1767 г. Тираж 80,9 тис .;

«Моргенавісен» (Morgenavisen - «Ранкова газета»), Заснована в 1765 г. Тираж 9,6 тис .;

Швейцарія:

«Вен-катр ер» (24 Heures / Feuilte d Avis de Lausanne - «24 години / Лозаннские известия»). Щоденна газета французькою мовою. Заснована в 1762 г. Тираж 93 тис .;

«Газетт де Лозанн» (повна назва - Gazette de Lausanne / Nouvelle Revue de Lausanne - «Газета Лозанни / Нове огляд Лозанни»). Щоденна газета французькою мовою. Заснована в 1798 р. Тираж 17 тис .;

- «Нойє Цюрхер Цайтунг» (Neue Zurcher Zeitung - «Нова Цюрихская газета»). Щоденна газета німецькою мовою. Заснована в 1780 г. Тираж 110 тис .;

АМЕРИКА

США:

- «Сатердей ивнинг пост» (The Saturday Evening Post - «Суботня вечірня пошта»). Літературно-політичний журнал. Виходить 9 раз в рік. Видається в Індіанополіса (штат Індіана). Заснований в 1728 г. Тираж 663 тис.

Джерело: Зарубіжна друк: Короткий довідник. Газети. Журнали. Інформаційні агентства / Редкол .: С.А.Лосев і ін. - М., 1986.

До цього списку слід приєднати «Санкт-Петербургские ведомости» - газету, засновану в 1727 і відновлену в 1991 р За радянських часів виходила спочатку як «Петербурзька правда», а потім - до вересня 1991 року як «Ленінградська правда», після чого видання під попередньою назвою.

довгожителі

(Газети і журнали, що виходять з XVII і XVIII вв.по станом на 1 січня 1986 г.)

ЄВРОПА

Австрія:

- «Вінер цайтунг» (Wiener Zeitung - «Віденська газета»). Щоденна газета. Офіційний орган уряду. Заснована в 1703 г. Тираж 45 тис .;

Великобританія:

«Глазго геральд» (Glasgow Herald - «Вісник Глазго») Щоденна газета. Розповсюджується по всій Шотландії. Заснована в 1782р. Тираж АЛЕ тис .;

«Йоркшир пост» (Yorkshire Post - «Йоркширський пошта»). Щоденна провінційна газета. Заснована в 1754 г. Тираж 89 тис .;

«Ллойдз лист» (Lloyds List - «Лист Ллойда»). Щоденна газета, дає інформацію про судноплавство, фрахт, страхування судів, фінансові відомості. Видається в Лондоні, поширюється більш ніж в 100 країнах. Заснована в 1726 г. Тираж 14 тис .;

«Лондон Газетт» (London Gazette - «Лондонська газета»). Офіційна урядова газета. Виходить 4 рази на тиждень. Заснована в 1665 р .;

«Таймс» (The Times - «Пори»). Щоденна загальнонаціональна газета. Видається в Лондоні кампанією «Таймс ньюспейперз», що належить тресту Р. Мердока «Ньюс інтернешнл».

Заснована в 1785 г. Тираж 305 тис .;

Північна Ірландія:

- «Деррі джорнел» (Deny Journal - «Газета Деррі»). Виходить 2 рази на тиждень. Відображає погляди ірландських націоналістів, які виступають проти англійського присутності в Ольстері. Видається в Лондондеррі. Заснована в 1772 г. Тираж 10 - 20 тис .;

- «Ньюс леттер» (News Letter - «Бюлетень»). Щоденна газета. Висловлює погляди юніоністів. Видається в Белфасті. Заснована в 1737 г. Тираж 60 тис .;

Німеччина:

- «Генераль-Анцайгер» (General-Anzeiger - «Загальний вісник»). Щоденна консервативна газета. Дотримується курсу партії Християнсько-демократичний союз. Видається в Бонні. Заснована в 1725 г. Тираж 78,8 тис .; Саарбрюккер цайтунг »(Saarbrucker Zeitung -« Саарбрюккенская газета »). Щоденна газета. Заснована в 1761 г. Тираж 215 тис.

Гібралтар:

«Гібралтар кроникл» (Gibraltar Chronicle - «Хроніка Гібралтару»).Щоденна газета. Заснована в 1801 г. Тираж 3 тис .;

«Берлингске тіденде» (Berlingske Tidende - «Ведомости Берлинга»). Щоденна газета. Висловлює погляди правих кіл. Заснована в 1749 г. Тираж 150 тис., Недільного випуску - 210 тис.

«Ольборг стіфтстіденде» (Aalborg Stiftstidende - «Ведомости Ольборга»). Щоденна вечірня газета буржуазно-ліберального напряму. Заснована в 1767 г. Тираж 76 тис .;

«Фюне стіфтіденде» (Fyens Stiftstidende - «Ведомости острова Фюк»). Щоденна вечірня газета консервативного спрямування. Заснована в 1772 г. Тираж 70 тис., Недільного випуску - ПО тис.

Іспанія:

- «Діаріо де Барселона» (Diario de Barcelons - «Барселонская газета»). Щоденна газета. Відображає інтереси великого фінансово-промислового капіталу Каталонії. Заснована в 1792 г. Тираж 30 тис.

Нідерланди:

- «Леувардер курант» (Leeuwarder Courant - «Леуварденская газета»). Щоденна вечірня газета. Заснована в 1752. Тираж 123 тис.

Норвегія:

«Адрессеавісен» (Adresseavisen - «Адресна газета»). Щоденна газета. Заснована в 1767 г. Тираж 80,9 тис .;

«Моргенавісен» (Morgenavisen - «Ранкова газета»), Заснована в 1765 г. Тираж 9,6 тис .;

Швейцарія:

«Вен-катр ер» (24 Heures / Feuilte d Avis de Lausanne - «24 години / Лозаннские известия»). Щоденна газета французькою мовою. Заснована в 1762 г. Тираж 93 тис .;

«Газетт де Лозанн» (повна назва - Gazette de Lausanne / Nouvelle Revue de Lausanne - «Газета Лозанни / Нове огляд Лозанни»). Щоденна газета французькою мовою. Заснована в 1798 р. Тираж 17 тис .;

- «Нойє Цюрхер Цайтунг» (Neue Zurcher Zeitung - «Нова Цюрихская газета»). Щоденна газета німецькою мовою. Заснована в 1780 г. Тираж 110 тис .;

АМЕРИКА

США:

- «Сатердей ивнинг пост» (The Saturday Evening Post - «Суботня вечірня пошта»). Літературно-політичний журнал. Виходить 9 раз в рік. Видається в Індіанополіса (штат Індіана). Заснований в 1728 г. Тираж 663 тис.

Джерело: Зарубіжна друк: Короткий довідник. Газети. Журнали. Інформаційні агентства / Редкол .: С.А.Лосев і ін. - М., 1986.

До цього списку слід приєднати «Санкт-Петербургские ведомости» - газету, засновану в 1727 і відновлену в 1991 р За радянських часів виходила спочатку як «Петербурзька правда», а потім - до вересня 1991 року як «Ленінградська правда», після чого видання під попередньою назвою.

2. Журналістика Америки

Журналістика функціонує в шістдесяти країнах американського континенту (Північна і Південна Америка). За чисельністю населення лідирують шість країн: США, Бразилія, Мексика, Колумбія, Аргентина, Канада, в яких проживають в цілому понад п'ятсот мільйонів чоловік. А явні аутсайдери - Ангілья (8 тис. Жителів, 2 газети), Монтсеррат (12 тис., 1 газета), Сент-П'єр і Мікелон (6 тис., 1 газета), Терк і Кайкос (8 тис., 3 газети) .

Оскільки в невеликому матеріалі неможливо навіть коротко розповісти про засоби масової інформації численних країн, зупинимося на найбільших державах, журналістика яких досить значима не лише в національному, а й в міжнародному масштабі.

За масовістю, інформаційної насиченості, технічної оснащеності, технології та організації в Західній півкулі, так і в світі в цілому, лідирує журналістика Сполучених Штатів Америки. Її історія починалася так.

... Для жителів Бостона це була сенсація. 25 вересня 1690 року вони вперше отримали газету. Названа «Паблік оккарансіз» ( «Соціальна проблематика»), вона являла собою невеликий чотирьохсторінкових листок, виданий друкарем і книгопродавців Бенджаміном Харрісом. Перший номер, однак, виявився і останнім: колоніальній владі не сподобалося, як висвітлювалася проблема індіанців, і вони закрили листок Харріса [20].

Тільки через 14 років після цього в Бостоні вийшло інше видання - «Бостон ньюс леттер» ( «Бостонський вісник»), засновником якого став місцевий поштмейстер Джон Кемпбелл і яке проіснувало понад 70 років (1704-1776). Естафету Бостона підхопила Філадельфія, що згодом стала першою столицею США як незалежної держави: в 1719 році тут з'явився «Америкен уїклі Меркурій» ( «Американський щотижневий вісник», а в 1728р. - «Пенсілваніа газетт», видавана Бенджаміном Франкліном, чиї виступи були пройняті ненавистю до колоніально-феодальним порядкам і співчуттям: до людей праці і до знедолених, неграм і переслідуваним індіанцям. згодом все більш привабливим для американських: журналістів стає Нью-Йорк, заснований голландськими коло ність і спочатку називався Нью-Амстердамом. Після перших газет - в 1741 р - виник новий тип періодичного видання - журнал (спочатку «Америкен мегезин» Ендрю Бредфорда, а через ... три дні - «Дженерал мегезин» Б. Франкліна [21].

Війна проти Англії за незалежність (1776-1783) - Перша американська революція - була підготовлена ​​в чому га зетамі, які чимало зробили для створення в країні духу свободи. Так, справжнім агітатором революції був Самюель Адамс, який заснував у Бостоні газету «Індепендент адвертайзер» ( «Независимая газета з оголошеннями»), а найвпливовішим публіцистом став Томас Пейн, який прибув до Америки з Англії в 1774 р Пристрасний захисник ідеї про скасування рабства і торгівлі неграми, він регулярно друкувався в різних виданнях, його статті поширювалися у вигляді листівок багатотисячними тиражами.

Закінчилася війна, проголошена незалежність США, в 1791 р прийнята Конституція молодої республіки, і першою поправкою до Основного закону була гарантована свобода журналістики: «Конгрес не прийме ніякого закону, що обмежує свободу слова чи преси». У міру консолідації країни йшла в минуле епоха революційних газет, створювалися передумови для організації ранньокапіталістичного преси. Тоді, в кінці XVIII століття, чотиримільйонне населення США отримувало 17 щоденних газет і 200 видань іншої періодичності. Будь-яка людина, маючи трохи грошей, ручної друкарський верстат і папір, міг відкрити свій друкований орган. І газета, як правило, виступала з певною політичною позиції. З іншого боку, вона стала надавати друковану площу під платні оголошення, рекламу. У 1820 р в США виходило вже 24 щоденних і 422 щотижневих газет. У 1827 р з'явилася перша негритянська газета «Райтс фор олл» ( «Права для всіх») і перша робоча газета «джорнімена мікенікс едвокейт» ( «Захисник кваліфікованого поденника»), а в 1829-1847 роки видавалася щотижнева газета «Уоркінг мен едвокейт »(« Захисник трудової людини »).

У 1830-1840 роки рекламі відводилося вже до трьох чвертей площ газет, якими стали управляти як торгово-промисловими підприємствами. Комерційна революція проходила в умовах революції технологічної (будувалися залізниці, прокладка трансатлантичного кабелю сприяла розвитку телеграфних комунікацій, освоювалися нові ротаційні друкарські машини). У середовищі нью-йоркських друкарів народилася ідея преси нового типу - «пенсової» газети, «пенні-газети». В початку 1830 став виходити тижневик «Нью-Йорк морнинг» (ціна примірника - 2 цента або 1 пенні за тодішнім курсом), а через три роки - щоденна пенсові газета «Дейлі ивнинг транскрипт» ( «Щоденна вечірня запис»). Багато з пенсових газет - убогі за змістом і слабкі у фінансовому відношенні - гинули, ледь з'явившись на світ. Правда, тираж такої центовой газети як «Нью-Йорк сан» ( «Сонце Нью-Йорка», 1833 г.) становив 30 тисяч примірників. Розрахована на масового і малограмотного читача, газета першою стала публікувати вигадану інформацію і брехливі репортажі. Справжню конкуренцію «Нью-Йорк сан» склала лише нова щоденна газета «Нью-Йорк геральд» ( «Нью-Йоркський вісник»). Джеймс Гордон Беннет (1795-1872), почавши випускати газету з капіталом в 500 доларів, зумів різко підняти тираж (в 1839 р - 30 тис. Прим., В 1855 р - 75 тис. Прим.): Розширив тематику публікацій, направляв у відрядження спецкорів, прагнув залучити читача «історіями людського інтересу і емоцій» (злочину, події, скандали у вищому світі, сімейні драми і т.п.). З Беннета в Америці почала розвиватися бульварна преса.

Колишній співробітник «Нью-Йорк геральд» Горацій Грилі відкинув журнализм в стилі Беннета і в 1841 р створив газету «Нью-Йорк Трибюн»; в редакційних статтях він став виступати проти аморальної і занепадницької преси, в ім'я захисту інтересів суспільства і справедливості. Серйозна і сувора, «Нью-Йорк Трибюн» стала прототипом якісних газет США. По дорозі, прокладеному Грилі, пішла газета «Нью-Йорк Таймс» ( «Нью-Йоркські часи»), перший номер якої вийшов у світ 18 вересня 1851 року (спочатку називалася «Нью-Йорк дейлі Таймс»). Вона привернула читачів високим літературним рівнем, численністю і різноманітністю рубрик, принципами її засновника р Реймондса відповідати перед чита-ками і бути незалежним від різних партій.

У 1860-1865 р в США проходила Друга американська революція - громадянська війна між Північчю і Півднем. Війна змінила стиль новин, репортер став центральною фігурою в газетному світі, а журналістська професія - небезпечної і вимагає відваги. Нові віяння в американській журналістиці особливо яскраво втілилися в Джозеф Пулітцер, ім'я якого носить сьогодні вища журналістська премія в США. У 1883 р він придбав газету «Нью-Йорк уорлд» ( «Мир Нью-Йорка»), яку зробив моделлю того журналізму, який заснований на «людських репортажах» і висвітленні подій. Спрощений англійську мову, малюнки і комікси, газетні сенсації - все було направлено на те, щоб розширити аудиторію читачів, залучаючи, перш за все, іммігрантів, слабо знають англійську. За один рік новий видавець підняв тираж газети з 15 до 100 тис. Примірників, а за три роки - до чверті мільйона. Він особливу увагу приділяв «динамічному репортажу», сміливо викривав корупцію на будівництво Панамського каналу, майстерно використав на сторінках драматизацию новин, ілюстрації, аршинні незвичайні заголовки, першим в країні став застосовувати кольорові додатки і комікси в кольорі. Починаючи з 1889 р на «сторінці розваг» «Нью-Йорк уорлд» друкувалися серійні картинки про пригоди комічного персонажа на прізвисько Жовтий хлопець (Еллоу кід), який розважав читачів своїм смішним видом, дурною посмішкою, комічними міркуваннями на різні теми і ексцентричними вчинками . Це введене Пулітцером нововведення призвело до виникнення терміну «жовта преса» [22].

Другою найбільшою фігурою американської журналістики на стику двох століть став Вільям Рендолф Херст (1863-1951), кар'єра якого почалася з придбання в 1896 р газети «Нью-Йорк джорнел». Ім'я Херста символізує багато в чому негативні сторони американської капіталістичної преси, бо для нього не існувало бар'єру благопристойності.

В кінці XIX ст., Коли «Нью-Йорк уорлд» мала тираж 600 тис. Прим., Газета «Нью-Йорк Таймс» виходила накладом всього 19 тисяч примірників., Але в 1890 році її купив Адольф Оке, який в обстановці засилля в країні жовтої преси заявив про намір змінити характер газети, адресувати її думаючої публіки. Талант Окса сприяв швидкому підйому газети «високого журналізму»: в 1900 р її тираж зріс з 25 тис. До 82 тис. Прим., В 1905 р - до 121 тис., 1910 г. - до 192 тис. Прим. [23].

На стику двох століть помітним явищем в американській журналістиці був рух соціального прогресу - «прогресивізму», спрямоване проти користолюбства і корупції, що поєднує в собі соціальну критику з вимогами реформ. Іноді історію «прогресивного» десятиліття визначають також як історію «макрекерства» ( «разгребательства бруду»). Вперше це слово з'явилося в заголовку журналу «Колльєрс» 10 лютого 1906, а 14 квітня того ж року його вжив у своїй промові президент Теодор Рузвельт. «Розгрібачам бруду» називали групу письменників і публіцистів, які прагнули привернути увагу американського суспільства до фактів зловживань і корупції в різних сферах життя США [24].

У періодичній пресі наростали процеси концентрації та монополізації.У 1910 р в країні було 13 газетних «ланцюгів», які контролювали 62 щоденні газети, до 1930 року їх стало вже 55, і під їх контролем перебувало 328 видань. Газети великих міст мали потужні друкарні. Так, в друкарні «Нью-Йорк Таймс» працювало 1800 робітників, в редакції 516 співробітників, в конторі 953 людини, в правлінні - 84, всього 3453 людини [25].

У 1919 р в періодичній пресі США з'явився таблоїд - новий тип дешевої преси, що відрізняється зменшеним об'ємом, половинним форматом і фотографією на всю першу шпальту (зручний для тих, хто читає в барі, трамваї, автобусі. Першим таблоїдом стала газета «Нью-Йорк дейлі ньюс» . Панує становище в системі преси, природно, займала масова преса, хоча і якісні газети - «Нью-Йорк Таймс», «Нью-Йорк геральд трибюн», «Крісчен сайенс монітор» ( «Наставник християнської науки») і ін. також значно розширили свою аудиторію.

Глибокі зміни відбуваються і в світі журналів. У березні 1923 року в Нью-Йорку з'явився перший журнал новин - тижневик «Тайм» ( «Час»). Організатори журналу молоді випускники коледжу Генрі Люс і Брітон хадд прагнули дати інформацію стислу, ясну і точну. У 1930 р Люс (хадд помер 1929 року) створює другий з задуманих ними видань - щомісячний журнал «Форчун» ( «Багатство»), давши «бізнесу» літературу, а в 1933 р купує журнал «Лайф» ( «Життя »), який став утворювати, залучати, розважати і забавляти публіку. За зразком «Тайму» в Америці були створені щотижневі видання - інші журнали новин - «Ньюсуїк» ( «Новини тижня», 1933), «Юнайтед Стейтс ньюс» ( «Новини Сполучених Штатів», 1933).

Перед першою світовою війною в США з'явилися перші пробні радіостанції. До 1920 р кілька станцій почали регулярні радіопередачі. У 1926-1928 рр. виникли мережі Сі-бі-ес ( «Колумбійська мовна система») і Ен-бі-сі ( «Національна мовна компанія»), які створили формат підтримуваних рекламою розважальних передач, характерний для системи електронних ЗМІ в Америці і понині [26]. Радіомовлення, а не преса було найважливішим каналом масової інформації в роки другої світової війни: в 1942 р в США налічувалося понад 28 млн. Радіоточок, якими було охоплено 82,8 відсотків населення країни [27].

Поступальний розвиток американської періодичної преси тривало і після 1945 р Газети зливалися один з одним, укрупнювалися, модернізувалися і підприємства преси. В період 1945-1970 рр. закріпилися особливості газет США: переважання недільної преси над щоденною, вечірньої над ранкової, регіональної та місцевої над центральною. Частка реклами в щоденній газеті зросла до 62.5 відсотка номера. А середній обсяг недільних газет збільшився з 70 до 167 сторінок (7 квітня 1963 г. «Нью-Йорк Таймс» вийшла обсягом 702 сторінки і вагою 3 кг) [28]. Разом з тим властиві періоду холодної війни нагнітання тривоги, залякування «радянської загрозою», антикомуністичні гоніння наклали відбиток на зміст американських газет, які постійно займалися деформацією новин про Радянський Союз.

У 50-60 роки американські газети переживали серйозну кризу, пов'язану із втратою довіри багатьох читачів і експансією телебачення. Позначалися і фінансові труднощі. Криза призвела до того, що з семи великих щоденних газет в Нью-Йорку до кінця 1960-х залишилося лише три ( «Нью-Йорк Таймс», «Нью-Йорк дейлі ньюс» і «Нью-Йорк пост»).

Такий стан тривав і в 70-і роки. Подорожчання паперу з 305 доларів за тонну в 1972 р до 470 доларів в 1980 р привело до зростання ціни примірника «Нью-Йорк Таймс» з 50 до 85 центів і до збільшення обсягу реклами (газета отримала від неї 10 мільярдів доларів в 1976 р ., а в 1978 р - 12 мільярдів) [29]. Одночасно і заглиблювався процес концентрації та монополізації засобів масової інформації. У 1975 р, наприклад, змінили власника 49 американських газет. У цей період 20 найбільших корпорацій контролювали більше половини з 61 млн. Примірників щоденних газет і більше половини доходів від 11 тисяч журналів [30]. Тривали спроби створення нових щоденних і загальнонаціональних газет. Так, в 1982 році група «Ганнет компані» заснувала газету «Ю-Ес-Ей тудей» (USA today - «США сьогодні»). Ця перша в історії країни національна загальнополітична газета кількістю яскравих кольорових ілюстрацій, великими заголовками, помітною вер-СТКО приваблює читача, викликаючи у нього асоціацію зі звичним екранним відеорядом. Вона має додатки (довідкове, книжкове, шкільне).

Помітним явищем американської журналістики 1960-1970 рр. став «новий журнализм», що виник на стику журналістики та літератури. Виразні засоби журналістики в поєднанні з прийомами художньої літератури залучали для того, щоб яскравіше висловити сумнів у справедливості багатьох американських уявлень і цінностей. Відкидаючи все рутинне і відстале в конформістської журналістиці США, «нові журналісти» вважали, що достовірно зобразити свого часу можна за допомогою художнього вимислу [31].

В системі ЗМІ Америки справжню революцію вчинила телебачення. Перші в світі телевізійні досліди були проведені в США російським інженером Володимиром Зворикіним в 1921 р У тому ж році з Вашингтона до Філадельфії був переданий портрет президента Гардінга, а в 1925-му - по радіохвилях було послано першу живу зображення. У 1931 р з'явилися експериментальні телевізійні станції, а в 1939 почався регулярний телевізійне мовлення. У 1950 р в 64 містах працювало 106 телевізійних станцій, а число телевізорів у населення перевищило 6 мільйонів [32].

Ще раніше в країні почали створюватися гігантські радіомовні корпорації. У 1926 р була організована перша мовна компанія Ен-бі-сі (Нешнл бродкастінг компані - Національна мовна компанія); в 1927 р виникла Сі-бі-ес (Коламбіа бродкастінг систем - Мовна система Кобії), в 1943 р - Ей-бі-сі (Америкен бродкастінг компані - Американська мовна компанія). Ці «три сестри» сьогодні - основа сучасної системи аудіовізуальних засобів масової інформації.

У 1984 р інформаційне агентство США (ЮСИА) ввело в експлуатацію Світової телевізійну мережу з метою перетворити її в аналог Голосу Америки в області радіо. За допомогою системи супутників-ретрансляторів телепередачі з Вашингтона на англійській і російській мовах стали доступними в Європі, Азії, Африці і Латинській Америці для кабельних мереж і »телевізійних станцій, забезпечених параболічними приймальними антенами [33]. У самих США функціонують п'ять компаній кабельного телебачення. Серед них Сі-Ен-Ен (Кейбл ньюс Нетуорк - Кабельна новинна мережа), створена Тедом Тернером, охоплює більше половини американських квартир.

Інформаційна інфраструктура журналістики США представлена ​​інформаційними агентствами АП, ЮПИ і ЮСИА. У 1848 р редакції шести провідних газет Нью-Йорка, які змагалися один з одним за отримання першими новин з старого континенту - Європи, побоюючись банкрутства через високі витрат на збір і доставку інформації, об'єднали свої зусилля і заснували інформаційне агентство друку - Ассошіейтед прес АП (Assocciated Press), що стало важливою віхою в розвитку журналістики США. Друге агентство - ЮПИ - Юнайтед прес інтернешнл (United Press International), було засновано в 1907 р АП сьогодні- це кооперативне об'єднання видавців 1317 щоденних газет (77 відсотків загального числа щоденних газет США) і власників 3927 радіотелестанцій, яке щодня передає 17 млн. слів англійською та іспанською мовами 12 тисячам передплатникам в 110 країн світу. Штат агентства 2750 осіб, зокрема 1500 кореспондентів. ЮПИ кожен день передає 18 млн. Слів інформації англійською, іспанською та португальською мовами в сто країн світу, обслуговуючи 1000 американських і 800 іноземних газет, 3600 радіо і 550 телестанцій. У ЮПИ працює 2 тисячі осіб.

На особливому місці ЮСИА (United States Information Agency). Його співробітники (а їх майже 10 тисяч осіб) видають 10 журналів на 18 мовах, поширюють тематичну інформацію, готують радіо - та телепрограми, поширюють інформацію з комп'ютерних мереж, постачають її агентствам новин. Бюджет ЮСИА - близько мільярда доларів.

В сучасних США до числа найпрестижніших і розповсюджуються щоденних газет можна віднести «Нью-Йорк Таймс», «Вашингтон пост», «Лос-Анджелоса Таймс». Вони слідують в руслі офіційної політики, хоча і не приховують своїх симпатій до демократів ( «Нью-Йорк Таймс») або до республіканців ( «Лос-Анджелоса Таймс»). Праві реакційні погляди проповідують «Нью-Йорк дейлі ньюс», «Чикаго Трибюн», «Вашингтон Таймс», «Нью-Йорк пост». З журналів виділяються «Тайм» і «Ньюсуїк». Висловлюючи інтереси правлячих кіл, вони конкурують між собою на внутрішньому і міжнародному журнальному ринку. Сильні позиції займають спеціалізовані видання, перш за все, широко та об'єктивно відображає преса (зокрема, загальнонаціональна щоденна політико-економічна газета «Уолл-стріт джорнел»).

1995 рік був складним: на чверть зросли ціни на папір, що призвело до закриття кількох великих газет. Так продовжилася тенденція скорочення чисельності преси: за

останні 35 років або закрилися, або злилися з ранковими, або перейшли на ранковий випуск більше 500 вечірніх газет [34]. Наприклад, зникла «Балтімор ивнинг сан» з 95-річним стажем, після 111 років функціонування закрилася вечірня газета «Х'юстон

пост », в результаті четвертий за чисельністю населення місто США залишився з однією щоденною газетою - херстовской« Х'юстон кроникл ». Зростання видавничих витрат, конкуренція серед ЗМІ, особливо з боку телебачення і комп'ютерних служб (фактор Білла Гейтса, голови «Майкрософт», що виробляє програмне забезпечення для комп'ютерів) привів до падіння тиражів і до підвищення ціни за газетний примірник в середньому на

35-50 центів [35].

1996 р відзначений успішним впровадженням нових інформаційних технологій, масовим виходом в Інтернет «сторінок» щоденних газет (число щоденних газет США, що з'явилися в глобальній комп'ютерній мережі, за один рік зросла більш ніж

вдвічі - зі 175 до 360) [36].

Що ж стосується змісту преси, то в освітленні президентської кампанії 1996 було позначено новий напрямок - концептуальна журналістика. Вона відображає тенденцію переходу від информационности до аналітичності в освітленні виборчих кампаній і політичного процесу в цілому. Причому колонки журналістів-концептуальний друкуються часто вже не на шпальтах думок, а на інформаційних, що є порушенням принципу американській пресі - відокремлювати в газетах новини від думок. Однією з причин розквіту цього напряму вважається зростання рівня освіти журналістів, збільшення числа випускників престижних університетів серед них. Критики напрямки попереджають про можливість необ'єктивного, тенденційного висвітлення подій, помилкових, штучних побудов, що не відображають реальності. Однак в професійній пресі висловлюється впевненість, що концептуальна журналістика «принесе користь американській публіці, заваленої інформацією, але зголоднілий за її поясненням» [37].

Преса Канади починалася з «Галіфакс газетт» (1752) і «Квебек газетт» (+1764) - перше газет, набраних друкарським способом. У 1789 р з'явилися і журнали. Сьогодні за своєю структурою канадська преса багато в чому повторює друк США. Понад 77 відсотків тиражу виходять в країні газет монополізовано газетно-журнальними трестами. Хоча за чинним в Канаді закону жодна компанія не може володіти більше 20 відсотками щоденного тиражу газет, уряду важко зобов'язати магнатів дотримуватися цей закон, націлений на стримування концентрації і монополізації друку. В результаті за своїм політичним змістом газети як великих промислових центрів, так і канадської «глибинки» досить схожі. Вони представляють інтереси як великих канадських компаній, так і транснаціональних монополій, насамперед американських. Висвітлюючи внутрішні події, газети використовують матеріали власних кореспондентів і єдиного діючого в країні національного інформаційного агентства Канадіан Прес, але міжнародна інформація надходить від іноземних агентств АП, Рейтер, Франс Прес. Найбільші газети країни - «Торонто стар» (1892), «Торонто сан» (1971), «Глоб енд мейл» (The Globe and Mail - «Пошта з усього світу», 1844р.), Франкомовна «Прес», популярний суспільно політичний журнал «Маклінз» (1905).

Широко розвинена періодична преса в Аргентині, де виходять понад 250 щоденних газет і близько 700 журналів різної політичної спрямованості.Лідерами за накладами є загальнонаціональні газети «Кларін» (Clarin - «Сурмач», 1945 р 500 тис.) І «Насьон» (La Nacion - «Нація», 1870 р 275 тис.). Сильні позиції і у провінційній преси. Хоча в країні шість місцевих інформаційних агентств, використовується перш за все інформація світових агентств АП, Рейтер, ЮПИ, ІТАР-ТАСС.

П'ятсот газет і двісті журналів, різноманітних за політичною спрямованістю, видаються в Мексиці: газети «Уно мас уно» ( «Один плюс один», 1977), «Асі ес» (Asi Es - «Так і є», 1982)); журнали «Просес» ( «Процес», 1976), «Сьемпре» (j Siempre - «Завжди!», 1953) і т.д. Лідером за тиражем є щоденна спортивна газета «Це» (Esto - «Це», 1941 р 450 тис.). У Мексиці прагнуть дати газетам і журналам незвичайні назви: «Рішення», «Удар в ціль», «Об'єктивна», «Боєць», «Зв'язки», «Незнайома Мексика», «Тому», «Кращий з журналів», «Завжди! »,« Це ».

У Бразилії 90 відсотків всієї газетно-журнальної продукції зосереджено в руках шести об'єднань. Провідні газети - «Глобу» (Про Globo- «Земна куля», 1925р., 200 тис.); «Жорнал ду Бразил» ( «Газета Бразилії», 1891 р 170 тис.); «Естаду ді Сан-Паулу» (Estado re Sao Pablo - «Штат Сан-Паулу», 1875 р 250 тис.); «Фолья ді Сан-Паулу» (Foiha de Sao Paulo - «Листок Сан-Паулу», 1921 р 340 тис.) Відображають інтереси великих промисловців, клерикалів, правих кіл. Урядове інформаційне агентство Бразилії створено в 1979 р Штат - 700 співробітників.

3. Журналістика Азії

Друк країн Азії багатолика, як і цей великий континент. У той час як провідні газети Японії та Індії за якістю поліграфії, свої накладами і майстерності журналістів не поступаються найбільшим газетам США і Європи, більшість газет азіатського регіону продовжують відставати в цьому відношенні. Позначаються слабкість економічної бази, брак кваліфікованих кадрів, нестача і дорожнеча газетного паперу, високий відсоток неписьменного населення.

Провідне місце не тільки в Азії, але і в світі, займає преса Японії. Найбільші щоденні японські газети - «Іоміурі» (Yomiuri Shimbun - «Репортер» - 1874 р 8,9 млн. Прим.); «Асахі» (Asahi Shimbun - «Сонце, що сходить» - 1888 р 7,5 млн.) І «Май-нитки» (Mainichi Shimbun - «Щоденна газета» - 1872 р 4,4 млн.). Крім того, в країні видається ще 125 газет загальним тиражем 47 млн. Прим. Інформацію для газет поставляють два інформаційних агентства - Кіодо Цусін (Kyodo Tsushin) і Дзідзо Цусін (Jiji Tsushin), засновані в один і той же день - 1 листопада 1945 г. Перша, що представляє собою кооперативне об'єднання провідних японських газет і японської радіотелевізійної корпорації Ен ейч-кей, обслуговує (штатом в 1900 осіб) 63 газетних видавництва і 72 радіотелевізійних станції в країні, а також 57 інформаційних агентства за кордоном; Друге, акціонерне (штат 1300 осіб), - 124 японських і 28 зарубіжних газетних видавництв, радіо- і телевізійних станцій. Характерна риса японської друку - великі наклади спортивних газет і тижневиків.

Високого ступеня монополізації досягла друк Індії. Всього в країні виходять 20 тисяч періодичних видань, загальний тираж яких перевищує 50 млн. Примірників, понад 1200 з них - щоденні газети. Газети і журнали видаються на 87 мовах країни. Велика частина найменувань виходить на мові хінді - майже 5 тис. (13,7 млн. Прим.) Та англійською мовою - 3,5 тис. До числа найбільших буржуазних газет відносяться «Індіан експрес» (600 тис. Прим.), Контрольована об'єднанням Гоенка; «Таймс оф Індіа» ( «Час Індії», концерн Дажайна, 1838 рік заснування); «Хіндустан Таймс» (концерн Бірла, 1922) і «Стейтсмен» (The Statesman - «Державний діяч», концерн Тата, 1875). Яку читають і поширеною газетою на мові хінді, офіційною мовою країни, є «Нав Бхарат Таймс» (Nav Bharat Times - «Час нової Індії», 1950)., На мові урду - «Пратап» (1919).

Високим технічним рівнем відрізняються засоби масової інформації Ізраїлю. Найбільші газети країни «Давар» ( «Слово», 1925р.), «Гаарец» (Haaretz - «Країна», 1918), «Едіот ахронот» (Yedioth Aharonoth - «Останні но-вості», 1939) [38].

Значного розвитку набула друк арабських країн. У Кувейті і Саудівській Аравії на добре розвиненою поліграфічній базі видається по 8-10 щоденних газет. Як правило, всі газети арабських нафтовидобувних країн знаходяться під урядовим контролем і належать або уряду, або політичним партіям цих держав. Приватних газет в цих країнах немає.

Серед несоциалистических країн Азії комуністична друк видається найбільшими тиражами в Японії ( «Ахаката» - «Червоний прапор», 1928 р 600 тис.) І Індії ( «Нью ейдж» - «Нове століття», 1952 року, 20 тис. Прим .).

З соціалістичних азіатських країн найбільшу пресу має Китай. У цій країні видається 2 тисячі газет загальним тиражем 202 млн. Прим. Майже 4 млн. Прим. - такий тираж органу ЦК КПК «Женьмінь жибао» (Renmin ribao - «Народна газета», 1949) і 1,5 млн. - тираж «Гуанмін жибао» (Guangming ribao - «Світло», 1949). Для не спеціалізовані видань характерні насиченість економічними матеріалами (половина смуг) і матеріалами ідеологічної проблематики.

Журналістика країни, яка виходить з пут однопартійності і адміністративно-командної системи, викликає особливий інтерес. Особливо якщо ця країна не значиться в списку провідних, індустріальних. Йдеться про Монголії.

У 1998 р в Міністерстві юстиції Монголії було зареєстровано понад 500 найменувань газет і журналів, проте регулярно виходили і були оголошені до підписці близько 80 видань, а також 16 аймачних газет. В даний час центральна монгольська преса представлена ​​державними, партійними, відомчими і приватними виданнями. В з сік найбільш якісних приватних газет, які є лідерами за популярністю, накладами і професійному рівню, входять «Оноодор» ( «Сегодня») і відображають погляди опозиції «Монголин ундесній медее» ( «Монгольські новини»), «Ілтовчоо» ( «Гласність») . «Хох Толбоєв» ( «Синя пляма»), «Хох тенгер» ( «Блакитне небо»).

Найбільші щоденні газети виходять також в електронному варіанті: урядова «Ардин ерх» ( «Народна влада») і приватна «Оноодор» - на монгольській мові, міська «Ulanbaatar Post» - англійською мовою розміщуються на сторінках Web-сайту «Mongolia Online». Крім державного ТБ в 1998 р в країні працювало близько 20 незалежних телевізійних станцій. Використання супутника «Asiasat» -Дозволяє приймати монгольське телебачення на території від Читинської області Росії на півночі до В'єтнаму на півдні. Більшість приватних телестанцій відносяться до спільної формі власності і віщають по кабельних мережах в міських і районних масштабах. Найбільші з них: «Сансар ТВ» - російсько-монгольська компанія, яка цілодобово ретранслює передачі РТР; «Сансар КАТВ - спільна монголо-китайська компанія транслює передачі ОРТ, РТР, Сі-Ен-Ен, Ен-Ейч-Кей, Ем-Ті-Ві, Гонконгського, Монгольського і Улан-Баторского телебачення, ТВ« Одон »Внутрішньої Монголії КНР [ 39].

Зміна на початку 90-х років внутрішньополітичної ситуації в Монголії, рух країни в бік ринкової економіки створили передумови для використання такого виду комунікації, як Інтернет-зв'язок. До початку реформ в Монголії вже функціонував Національний центр інформатики, персонал центр, інженери і програмісти якого були випускниками радянських вузів. Перетворений в 1991 р в державну компанію «Датаком», Центр взявся за розробку системи електронної пошти «PC-mail», заснованої на російському програмному забезпеченні, і через два роки система почала функціонувати, зв'язавши між собою різні регіони країни. У 1994т. компанія «Датаком» була приватизована і з цього моменту намагається вирішити проблему доступу в Інтернет. Для цього необхідно вдосконалити національну інфраструктуру, підвищити якість телефонного зв'язку поза Улан-Батора, на що необхідні фінансові вкладення. Про складність ситуації можна судити за такими фактами: щомісячна абонентська плата за повне підключення до Інтернету становить 75 доларів на місяць (режим віддаленого доступу), підтримка електронної поштової скриньки (без повного доступу в Інтернет) - 15 доларів на місяць [40]. А за офіційними даними, в Монголії в 1997 р кожен п'ятий монгол отримував менше 10 доларів на місяць і більше 36 відсотків населення країни ставилися до категорії малозабезпечених [41]. Тому ставка робиться на колективний доступ в Інтернет через різні організації та навчальні заклади. І «Датаком» вже підключив до глобальної комп'ютерної мережі понад 1500 користувачів [42].

Однією з давніх проблем монгольської журналістики є відсутність законів про свободу інформації, друку, засобах масової інформації. Законопроекти розроблені і представлені парламенту країни ще в 1994 р, але прийняття їх весь час відкладається.

4. Журналістика Африки

Завоювання політичної незалежності колишніми африканськими колоніями відносять до початку другої половини XX століття, і не випадково 1960 називають роком Африки. З метою ідеологічного забезпечення вирішення проблем зміцнення по-літичної самостійності і економічної стабільності в країнах, що звільнилися в цей період створюються засоби масової інформації. Судячи з короткого довідника «Зарубіжна друк», який вийшов в 1986 році, з 508 найбільших газет і журналів, які в той час виходили в світ в 55 африканських державах, лише 81 видання було засновано до 1950 р Приміром, з 17 газет і журналів Алжиру одинадцять виникли в 1962-1963 рр.

Однак це не означає, що на африканському континенті до цього періоду журналістика перебувала в зародковому стані. У тому ж 1986 р дев'яти країнах (Південно-Африканська республіка, Єгипет, Зімбабве, Кенія, Малаві, Сан-Томе і Прінсіпі, Свазіленд, Сенегал, Туніс) видавалися газети, засновані в XIX столітті. Друковані періодичні видання на континенті з'явилася ще в 1798-1801 рр. Саме в ці роки проходив єгипетський похід Наполеона, після якого в Тунісі і Єгипті були створені друкарні (правда, тільки через десятиліття після цього в цих двох країнах з'являться національні газети). Можна назвати перші газети «Рояал газетт енд Сьєрра-Леоне адвертайзер» (1801 рік заснування) або «Кейптаун газетт» (1800). Преса поширюється в тих регіонах Африки, які в XIX столітті стали об'єктами колоніальної експансії таких держав, як Великобританія, Франція, Португалія; з'являється місіонерська друк ( «Іне Ірохін», Нігерія », 1860-1867 рр.) і колоніалістської преса. Створюються великі монополії в області газетно-журнального справи ( «Африкен стандарт», Кенія, 1902). З виникненням антиколоніальних організацій і партій посилюється внесок газет в просвіта африканців і становлення їх самосвідомості. Політичні та профспілкові лідери розглядають журналістику як найважливіший фактор визвольного руху на Африканському континенті. Так, в Дагомєє (нині Бенін) партія Прогресивний Союз Дагомєї в 1939-1959 рр. випускала вісім періодичних видань, Демократичне об'єднання Африки - два, інші партії - п'ять, профспілки - дев'ять [43].

У 1960-і роки зміцнюються позиції друку на національних мовах, з'являються національні інформаційні агентства, створюється Асоціація африканських журналістів, а в 1965 р - Федерація арабських інформаційних агентств - ФАНА, що об'єднала інформаційні агентства 16 арабських (5 африканських і 9 азіатських) країн. Пізніше, з травня 1983 року почала діяти ПАНА - Всеафріканськая інформаційне агентство, куди увійшли інформаційні агентства і служби 40 африканських країн. ПАНА виступає проти тенденційного висвітлення африканських проблем іноземними ЗМІ, сприяє ефективному обміну між членами Організації африканської єдності ОАЕ об'єктивною інформацією про життя країн континенту на основі повідомлень африканських національних інформаційних агентств.

У 1970-ті роки на перший план серед ЗМІ висувається радіо, яке не тільки інформує, а просвіщає і виховує африканців. З тією ж метою на телебаченні створюються освітні програми. У реалізації телевізійних проектів беруть активну участь Франція і Великобританія, важливе місце в сфері африканських масових комунікацій займають американські, західнонімецькі, італійські, бельгійські, канадські компанії. Однак африканські країни з метою концентрації національних і регіональних зусиль в сфері інформації прагнуть створити панафриканської систему телебачення (ПАНАФ-ТЕЛЬ), Об'єднання національних радіомовних і телевізійних компаній, Міжнародний союз африканських журналістів (МСАЖ).

У 1980-і роки друк розвивається нерівномірно.Брак кваліфікованих національних кадрів, високий відсоток неписьменності серед населення, відсутність сучасних технічних засобів, зростання цін на газетний папір, друкарське обладнання призводять до того, що в одних країнах замість щоденних газет видаються інформаційні бюлетені (Чад, Екваторіальна Гвінея), в інших багато газет недовговічні , в третіх країнах преса розвиненіша, але не користується попитом у населений) (в Кенії газети читають лише 11 осіб з тисячі) [44]. В арабських країнах Африки найбільш розвинену пресу мають Алжир (більш 150 періодичних видань, в тому числі 4 щоденні газети), Туніс (200 газет і журналів), Марокко (близько ста видань) і Єгипет (300 видань). Провідне місце в єгипетській журналістиці займають проурядові газети «Аль-Ахрам» (А1-Ahram - «Піраміди», 1875 рік заснування), «Аль-Ахбар» (А1-Akhbar - «Новини», 1952), і «Аль-Гумхурія» (Al-Gumhuria - «Республіка, 1953), а також опозиційна« Аль-Ахали »(А1-Ahali -« Люди », 1978).

Найяскравіша подія 1990-х років на африканському континенті - крах апартеїду в Південно-Африканській республіці, де проживають приблизно 4 млн. Білих і 19 млн. Чорних південноафриканців. З 1980 р тут діяла наділена каральними функціями Комісія з розслідування діяльності засобів масової інформації, існувала серія обмежувальних законів, указів і постанов у галузі друку. Всім органам масової інформації ставилося в обов'язок керуватися «Кодексом поведінки», що виключає викриття злочинів режиму. За «чистотою рядів» спостерігав неофіційний орган політичної цензури - Генеральна рада з питань преси, членів якого призначав уряд. У газетах постійно проводилися чистки, одні видання закривалися, іншим створювалися нестерпні умови.

З приходом до влади в 1994 р нового змішаного в расовому відношенні уряду почалося перетворення ПАР в відкрите демократичне суспільство. Відтепер Конституцією країни громадянам надано право на свободу висловлювань, включаючи свободу друку та інших ЗМІ [45]. З 1997 р журналісту вже не загрожує тюремне ув'язнення в разі його відмови відкрити джерело інформації, а читачі, якщо у них є претензії до газетних публікацій, можуть звертатися до столичного офісу незалежного омбудсмана, подати скаргу в Незалежну апеляційну комісію, а якщо незадоволені ефірними передачами , то в Комісію зі скарг на мовлення. Саморегулююча Комісія заснована Національною асоціацією мовників, в яку входять всі основні служби мовлення країни: Південноафриканська мовна корпорація САБК, М-ні, БОЗ, Радіо 702 і Трінті бродкастінг нетуок. А для того, щоб надавати ефірні хвилі для громадського і місцевого мовлення, допомогти створенню місцевих програм і переходу власності до чорних підприємцям, а також забезпечити різноманітність програм і форм власності, уряд створив спеціальну організацію Незалежне керування мовлення (Індепендент бродкастінг асоріті - Ай-бі- агов).

Телебачення і радіо впливають на життя південноафриканців набагато значніше, ніж преса. У ПАР газети поширюються в основному в центральних районах, і навіть в найбільших містах їх читають тільки освічені люди. Менше половини дорослих в країні читають пресу [46]. Найбільша щоденна газета країни «Соуетан» ( «Житель Соуето» - колишнього африканського гетто, де 16 червня 1976 року відбулася розправа над демонстрантами-африканцями, які виступили проти системи апартеїду), орієнтована на чорних читачів, має тираж всього 225 тис. Прим. , з 1986 р він зріс в 2,2 рази. А тираж іншої найбільшої газети - «Стар» - за ці роки залишився без зміни - 200 тис. Прим. У країні фактично немає загальнонаціональної газети.

Майже відразу після відмови від режиму апартеїду Південна Африка опинилася в столітті нових технологій. У 1998 р число користувачів Інтернетом перевищило мільйон [47] (для порівняння: в Росії в той же рік на 145 млн. Жителів було 300 тисяч користувачів). Телевізор або персональний комп'ютер. У всьому світі зараз йде дискусія, що вигідніше: Інтернет на екрані телевізора або телевізійна програма на дисплеї комп'ютера. ПАР в цій області не відстає від світової спільноти.

5. Журналістика Австралії і Океанії

Австралія - ​​п'ятий континент - займає одне з провідних місць в світі за кількістю періодичних видань на душу населення. У країні налічується понад п'ятсот національних міських і провінційних газет. Одноразовий тираж щоденних недільних газет, а також журналів становить понад 12,5 млн. Примірників - це багато для країни з населенням в 15,7 млн. Чоловік.

Найбільшими щоденними загальнонаціональними газетами є «Остреліан» (The Australian - «Австралієць», 1964 року заснування), мельбурнський «Ейдж» (The Age - «Століття», 1854), авторитетний серед австралійської інтелігенції; «Сідней морнинг геральд» (The Sydney Morning Herald - «Сіднейський ранковий вісник», 1831) і «Геральд» (The Herald - «Вісник», 1840).

В Австралії один з найвищих у світі рівень концентрації преси. Всі великі газети належать чотирьом концернам, провідним між собою гостру конкурентну боротьбу: «Геральд енд уїклі Таймс» (Мельбурн), «Джон Фейрфакс лімітед» (Сідней), «Консолидейтед прес холдингу» (Сідней) і «Ньюс Корпорейшн» Руперта Мердока (Сідней ), яка помітно виділяється своєю активністю. Сама ж історія Мердока унікальна.

У 1995 р журнал «Форбс» писав: «Руперт Мердок є імовірно наймогутнішою приватною особою на планеті». Газетні американські магнати Херст і Пулітцер бліднуть порівняно з Мердоком. З урахуванням інфляції інфор-ційна імперія Пулітцера за станом 1994 р коштувала б 300 мільйонів, а імперія Херста - 700 мільйонів доларів, тоді так річні обороти австралійської холдингової компанії Мердока «Ньюз Корпорейшн» в середині 90-х років зросли до 20 мільярдів, плюс понад мільярд в авуари і один мільярд чистого доходу. Найбагатша людина в Австралії, він став міжнародним магнатом: його компанія щотижня випускає 60 мільйонів примірників газет в США, Європі, Австралії і країнах Тихоокеанського регіону, контролює 70 відсотків новинних видань, незліченні телестанції. У Великобританії під контролем Мердока знаходиться третина всієї преси, включаючи належні йому газети «Таймс» і «Сан», кабельне телебачення, агентство новин Рейтер.

Народжений в 1931 році, Руперт отримав у спадок від батька крихітну провінційну газету, в 22 роки став її головним редактором. Але вже в 1956 році він купує розорилася газету «Санді Таймс», яку підняв на ноги, спираючись на свій організаторський талант, публікуючи сенсаційні матеріали, залучаючи читачів помітними заголовками. У 1957 р він придбав першу в країні телевізійну станцію; заплативши 7,5 мільйона доларів за газету «Синьої мірор», витягнув її з боргів завдяки агресивній кампанії по завоюванню читацького ринку. У 1968 р Мердок купує дві лондонські газети «Ньюс оф Уорлд» (Новости мира), і «Сан» (Сонце), перемігши свого конкурента Роберта Максвелла. Щоб збільшити наклади видань, Руперт вдався до прийомів жовтої преси: друкував сексуальні фотографії, складав непристойні заголовки і т. П. І вже в 1971 р «Сан» була названа газетою року, а, до 1993 р приносила річний дохід в 50 мільйонів доларів . Її тираж найбільший серед усіх англомовних газет світу - 4 мільйони примірників.

До 1974 р Мердок став власником 87 газет, 11 журналів, 7 радіостанцій в Австралії, Європі та США.

У 1976 р Мердок переїхав до Сполучених Штатів, де відразу ж купив три газети за 20 мільйонів доларів, в 1980 р придбав шість незалежних телестанцій. Заволодівши цією мережею, здатної конкурувати з трьома найбільшими національними компаніями - Ей-бі-сі, Ен-бі-сі, Сі-бі-ес, в 1985 році він купує за 2,6 мільярда доларів знамениту голлівудську компанію «Фокс Мульти-Медіа », в 1988 р за 2,8 мільярда доларів видавництво« Харпер енд Роу ». В цей час борг в 7,6 мільярда доларів загрожував існуванню його імперії, але Мердок вийшов сухим з ​​води.

У 1985 р Мердок отримав американське громадянство, і в американському конгресі більше не піднімали питання, чому національні газет скуповує іноземець. У боротьбі з конкурентами Мердок застосовує і практику демпінгового зниження цін: наприклад, ціна примірника недільного номера його щоденної газети «Нью-Йорк пост» всього 50 центів, в 2,5 рази нижче, ніж екземпляр недільного номера її головної суперниці - «Нью- Йорк дейлі ньюс ». магната не зупиняє, що збитки «Нью-Йорк пост» в 1995 р склали майже 20 млн. доларів [48].

На крихітній провінційній газеті Мердок вибудував наймогутнішу імперію мас медіа в історії. Але він не обмежується придбанням тільки засобів масової інформації. За 80 мільйонів доларів він купив другу за величиною авіакомпанію Австралії «Ансетт Ейрлайнз». А в «Ньюз Корпорейшн» (основному тресті Мердока) працюють 30 тисяч осіб. «Він геній, - говорив про Мердока його конкурент Роберт Максвелл, - його досягнення просто величезні в масштабах земної кулі» [49].

Характерною особливістю австралійської друку є великий обсяг видань. Так, в номері газети «Сідней морнинг геральд» 144, а в номері «Ейдж» 130 сторінок. Значні і тиражі багатьох газет. «Сан ньюс пікторіал» ( «Ілюстровані новини») видається тиражем майже мільйон примірників, а «Остреліан» одночасно друкується в п'яти містах.

В Австралії широко поширена так звана провінційна і «приміська» друк: 343 провінційних газети, 37 з яких - щоденні. Більшість маленьких містечок з населенням 10 тисяч і більше осіб мають влас-ні видання. Місцева преса зазвичай грає важливу роль в житті даного району або міста країни. Однак є й винятки. «Ньюкасл морнинг геральд» є найбільшою провінційної газетою і видається тиражем в десятки тисяч примірників. У країні є 50 приміських газет: як і провінційна преса, вони концентрують свою увагу на питаннях, що представляють інтерес для місцевого населення. Крім цього випускається також 85 газет на 30 іноземних мовах - італійському, грецькому та іншими мовами емігрантів. Їх періодичність - в основному 1-2 рази на місяць.

У молодих республіках Океанії - цього великого регіону Тихого океану - друк переживає період свого становлення. Щоденних газет практично немає в більшості країн, що отримали незалежність 10-15 років тому.

Виняток становить преса Папуа-Нової Гвінеї (3,3 млн. Чоловік), Фіджі (680 тисяч чоловік) і особливо Нової Зеландії (населення 3,2 млн. Чоловік). Одна з щоденних газет Фіджі - «Фіджі Таймс» заснована в 1869 р виходить англійською мовою накладом 27 тис. У Новій Зеландії видається близько 150 газет. Незважаючи на малі розміри населення країни (3,4 млн. Чоловік) [50], в Новій Зеландії видається 28 щоденних газет, вісім з яких - ранкові, а двадцять - вечірні [51]. Найбільші з них «Нью-Зіленд геральд» ( «Новозеландський вісник», 1863); «Івнінг пост» ( «Вечірня пошта», 1865). Як і в сусідній Австралії, новозеландська преса характеризується високим рівнем монополізації і відображає погляди правлячих кіл країни.

Радіомовна компанія, яка почала мовлення в Новій Зеландії з 1925 р, була спочатку приватної і лише в 1932 р куплена державою [5]. А в 1988 році замість однієї державної Мовної корпорації (Ен-зе-бі-сі) були створені дві компанії: «Телевіжі Нью Зіленд лімітед» ( «Телебачення Нової Зеландії») і «Рейд Нью Зіленд Лімітед» ( «Радіо Нової Зеландії») , які хоча і залишилися державними, але мають більшу незалежністю в діях. Фінансування їх йде переважно за рахунок доходів від реклами.

У 1879 р щоденні газети Нової Зеландії заснували кооперативне об'єднання - інформаційне агентство «Нью Зіленд Прес Ассошіейшн» (НЗПА). Інформаційне агентство Австралії «Остроліан Ассошіейтед Прес» значно молодший - створено в 1935 р, проте більш потужне: має відділення в багатьох містах, 330 його співробітників передають 2,5 млн. Слів щодня [53].

6.Найбільші власники ЗМІ

Перший в історії газетний трест Скріппса виник в США. Слідом за ним там же з'явилися газети тресту Херста, Мак-Кор-міка, Паттерсона і інші. У Сполучених штатах Америки сьогодні - 1700 щоденних газет. Їх загальний разовий тираж становить понад 60 млн. Примірників, 70 відсотків яких припадає на частку 149 газетних трестів, синдикатів і компаній. Провідне місце серед них займають «Ганнет компані. інкорпорейтид ». «Найт-Ріддер н'юспейперз». інкорпорейтид ». «Херст корпорейшн». «Трибюн компанія. «Нью-Йорк Таймс компані». «Нью Америка паблишинг». група Руперта Мердока. «Таймс мірор компані». газетний трест Ньюхзауза.

Процес концентрації і монополізації у видавничій справі перетворив пресу в одну з важливих галузей американської економіки. Десять газетних компаній входять в число 500 найбільших американських корпорацій. «Ганнет компані» в липні 1995 р придбала за 1,7 мільярда доларів компанію «Маліт-медіа», що випускає 11 щоденних і 49 інших видань, а також володіє системами кабельного телебачення відповідно до цієї Конвенції станціями. Таким чином, «Ганнет компані» стала ще більш потужною: 93 газети з загальним накладом 6,4 млн. Примірників, 15 телестанцій, 13 радіостанцій і 450 тисяч передплатників кабельного телебачення [54]. А «Пулітцер паблишинг компані». володіє тільки трьома газетами в Тусоні (Арізона) і Сент-Луїсі, купила в 1996 р за 214 млн. доларів цілу компанію провінційної преси «Скріппса ліг ньюспейперс» з 16 щоденними 30 щотижневими газетами - тиражем від декількох тисяч до 32 тис. прим. на Середньому Заході і Заході [55].

У дев'яностих роках дещо змінилася стратегія купівлі-продажу газет. Якщо раніше газетну власність набували хаотично, то з 1995 р перейшли на географічний принцип - «пачками» в одному місці, там, де вже у компанії є свої газети, щоб легше було ними управляти. Так зробила корпорація «Найт-Рідцер» в 1995 р, купивши компанію «Лешер коммьюнікейшнз» з п'ятьма газетами в Каліфорнії, де у неї вже є газета «Сан Хосе Меркюрі ньюс». Так само вчинили компанії «Холлінгер» і Діна Сінглтона в 1996 р [56].

У Великобританії, як і в інших країнах, останні десятиліття відбувається процес концентрації преси в руках нечисленної групи газетних концернів, а також транснаціональних об'єднань. Газетний ринок з Мердоком ділять найбільші газетно-видавничі монополії.

Так, групі лорда Ротерміра - «Ассошіетед н'юспейперс» - совмещаюшей газетна справа з ресторанним і нафтовим бізнесом, належать газети «Дейлі мейл» і «Мейл он санді», акції чотирьох комерційних радіостанцій. У концерн входять ряд провінційних газетно-видавничих компаній, а також газетні компанії «Норткліф ньюспейперз труп» і «Івнінг стандарт», що видають лондонську вечірню газету «Стандард» (The Standard - «Знамя»). Група отримує великі доходи від видобутку нафти в Північному морі, має вклади в ресторанний бізнес, є крупним землевласником.

«Міррор груп консорціум» - газетний концерн, один з найбільших в Європі. Належить видавничому об'єднанню «Брітіш прінтінгенд комьюникейшн корпорейшнл», видавничої компанії «Пергамон прес». Її президент Роберт Максвелл загинув в 1991 р при нез'ясованих обставинах: його тіло виявили в океанських хвилях недалеко від власної яхти. Справа продовжили його сини. Концерн видає дві щоденні загальнонаціональні газети «Міррор» і «Спортинг лайф» ( «Спортивне життя»), недільні «Санді піпл» і «Санді мірор». «Томсон рідженл ньюспейперз» входить в групу Томсона, канадського газетного магната. Контролює 14 щоденних, в основному провінційних газет, включаючи шотландські видання «Дейлі рекорд» (Daily Record - «Щоденні події»), «Санді мейл» і «Скотсмен» (The Scotsman - «Шотландець»), одну недільну і 40 щотижневих.

Газетний трест «Ньюс інтернешнл» належить австралійському магнату Руперту Мердоку, яка прийняла в 1985 р громадянство США. Об'єднує компанії: «Таймс ньюспейперд» (видає загальнонаціональні газети «Таймс» і «Санді Таймс») і «Ньюс груп ньюспейперз (видає газети - загальнонаціональну« Сан »і недільну« Ньюс оф уорлд », мають найвищі, понад чотири мільйони кожна; тиражі).

Юнайтед ньюспейперз »газетно-видавничий концерн належить фінансисту Девіду Стивенсу. Видає загальнонаціональні газети «Дейлі стар», «Дейлі експрес», «Санді експрес»; випускає сотні провінційних газет, з яких найбільшою є «Йоркшир пост», журнали «Панч», «Кантрімен» і ряд інших.

Німеччина. У 1947 р в Гамбурзі Аксель Цезар Шпрінгер заснував газетно-видавничий концерн, який в 1970 р був перетворений в акціонерне товариство «А ксел'-Шпрінгер-ферлаг». Контрольний пакет акцій (51%) належить видавництвам Шпрингера (26,1%) і братам Фрідеріх і Хуберт Бурда (24,9%), які визначають політику концерну. Інтереси інших акціонерів (49%) представляють «Німецький банк», хімічний концерн «Шерінг», торгова фірма «Отто-Ферзанд» і концерн «Мерседес-Аутомобіль-холдинг». Після смерті Шпрингера в 1985 р велика частина його акцій перейшла до його вдови Фріду Шпрінгер.

Концерн Шпрингера випускає понад 80 відсотків тиражів усіх щоденних і недільних газет, що видаються в Німеччині, йому належить п'ять найбільших щоденних газет - «Вельт» (Die Welt - «Мир»), «Більд» (Bild - «Ілюстрована газета»), «Гамбургер абенблат »(Hamburger Abendblatt -« Гамбурзький вечірній листок »),« Більд Берлін », дві недільні газети« Більд ам Зоннтаг »(Bild am Sonntag -« Недільна ілюстрована газета ») і« Вельт ам зонтаг »(Welt am Sonntag -« Світ в неділю »), щотижневі ілюстровані журнали paдіо і телебачення« Херц »і« Функ ур ».

Активну роль в друкованому світі країни грає концерн «Бертел'сман». має фінансові інтереси у всіх засобах масової інформації, книговидавництві, кінематографії. «Бертельсман» є власником другого за величиною, після шпрінгеровского, газетно-журнального видавництва «Грунер унд Яр» (Gruner und Jahr AG), якому належить таке впливове видання, як журнал «Штерн» (тираж понад 2 млн.) І щотижнева газета « Цайт », журнали« Капиталь »і« Гео », ілюстровані видання для молоді і жінок. Політичну вагу має випускається в Гамбурзі об'єднанням Аугштейна тижневик «Шпігель» (Der Spiegel - «Дзеркало», тираж понад млн. Прим.).

Газетно-видавнича об'єднання в Мюнхені «Зюддойчёр-ферлаг» (Suddeutscher-Verlag) видає щоденну проурядову газету «Зюдддойче цайтунг» ( «південнонімецькі газета») і вечірню «Абендцайтунг».

Видавничий концерн «Генріх Бауер-ферлаг» (Heinrich Bauer-Verlag) належить Генріху Бауеру. Поряд з «Грунер унд Яр» відіграє провідну роль у випуску ілюстрованих журналів. Видає ілюстровані журнали: «Квік» (Quick - «Швидкий»), «Нойє ревю» (Neue Revue - «Нове обозрение»), «Праліне», щотижневу газету «Нойє блат» (Das Neue Blatt - «Новий листок»), щотижневий журнал «Браво».

Франція. Група «Ашетт» (Le groupe Hachette) була заснована ще в 1826 р Вона контролює роботу видавництв «Грассі-Фаскель», «Файяр», «Сток», «Ле Шен», «Мазорін» і ін., Виробляє майже третину загального кількості підручників з різних дисциплін, володіє монополією на продаж книг, в значній мірі контролює продаж газет і журналів через фірму «Нувель мессажрі де ла прес Паризьен», де володіє 49 відсотками акцій. Випускає серії изда-ний: «Великі художники», «Популярна медицина», «Музеї» і т. П. Щорічно видає 70 млн. Прим. книг, два десятка газет і журналів, в тому числі «Журналь дю діманш» (Le Journal du Dimanche - «Недільна газета»), «Ель» (Elle - Вона »),« Теле сет жур »(Tele 7 jours -« Теленеделя ») і ін., що становить 15 відсотків журнальної продукції Франції. Загальна чисельність персоналу «Ашетт» 20 тис. Чоловік.

Група Ерсан (Le groupe de presse Hersant) заснована в 1950 р Робером Ерсаном. Першим його виданням був журнал для автолюбителів «Ото-журнальних» В даний час група Ерсан контролює 20 відсотків всієї друкованої газетно-журнальної продукції Франції, фінансує ряд видань Бельгії. Р. Ерсан є власником шести видавничих компаній (найбільша з них - концерн «Сокпресс»), що випускають в столиці і в провінції 18 щоденних газет, 9 загальнополітичних тижневиків, 10 спеціалізованих журналів. Роберу Ерсану належать впливові буржуазні щоденні газети «Фігаро», «Франс-суар» (France-Soir - Франція ввечері »),« Паризьен Лібере »(L ​​Parisien Libere -« Звільнений парижанин ») - в Парижі,« Дофіне Лібере (Le Dauphine Libere - «Звільнена Дофіне») - в Греноблі, «Парі-Normandie» - в Руані, «Сюд-Уест» (Sud-Ouest - «Юго-Запад» - в Бордо і ін. На підприємствах Ерсан працює понад 10 тис. осіб . Однак група з початку 90-х років переживає економічні труднощі. Уже в 1994 р її борги становили 4 млрд. франків, а доходи від реклами в 1990-1993 рр. знизилися з 4 млрд . До 2,6 млрд. Франків [57]. Ерсан змушений тому продати більшість видань, що належать йому в Східній Європі, закрити деякі газети в Центральній Європі, об'єднати три газети в одну у Франції. Втім труднощі переживали не тільки видання, що належать Ерсану. протягом останніх років бореться за скорочення дефіциту газета «Ліберасьон». У 1994 р були витрачені величезні гроші на перетворення видання (третє за рахунком!), але вони зазнали краху, і жорстокий криза призвела до передачі контрольного пакету акцій промисловій групі «Шаржі ».

Поява на французькому ринку в кінці 70-х років XX ст. німецької групи Бертельсмана, а на початку 90-х років англійської ЕМАП різко змінило журнальний ринок Франції, де домінувала група «Ашетт». До того ж в 1995 році одна з найбільших в світі груп в області телекомунікацій «Алькатель-Ал'стом» придбала 21% акцій французької групи «Гавас». Натомість «Гавас» отримала філія «Алькатель Женераль оксиданталь», який об'єднує журнальну періодику ( «Експрес», «Пуен» і ін.), Видання книг, вклади в радіостанції (зокрема, в «Ностальжі») і телестанції ( «Євроньюс» ). Таким чином, «Гавас» стає потужною групою журнальної періодики. А група «Ашетт» змушена зміцнювати свої позиції за межами Франції. У 1995 р її діяльність в США принесла їй 3 млрд. Франків, в Іспанії - 630 млн., В Азії та Океанії - 200 млн. [58]. У тому ж році «Ашетт» придбала у Мердока журнал «Мірабелла» і уклала угоду з «Комсомольской правдой» про видання в Москві і Санкт-Петербурзі російського варіанту жіночого журналу «Ель» (це його 27-е видання за кордоном) [59] .

Канада. Група Томсона (The Thomson Group) - найбільший транснаціональний газетно-журнальний концерн. Штаб-квартира в м Торонто, заснований в кінці 20-х років канадським магнатом-мільйонером лордом Роєм Томсоном (помер в 1976 р). Справа Томсона продовжив його син - лорд Кеннет Рой Томсон. Об'єднує видавничі й радіотелевізійні компанії, що діють в Канаді, США, Великобританії, ряді країн Азії і Африки. Групі Томсона належать також нафтові і газові підприємства, транспортні, торговельні, страхові, фінансові, туристичні компанії, підприємства сфери обслуговування. Але найбільші прибутки концерн отримує від засобів масової інформації. Видавництва Томсона випускають близько 200 газет і понад 100 журналів, в тому числі в США і Великобританії.

У Торонто знаходиться газетно-видавничий трест «Саутем інкорпорейдет» (Southam Incorporated), створений в 1927 р і об'єднує існуючі з ХIХ століття видавничі компанії сімейства Саутем. Видає 11 щоденних газет, в тому числі «Газетт», «Калгарі геральд» ( «Вісник Калгарі»), «Провінс» ( «Провінція»), «Ситізен» ( «Громадянин»), тижневик «Файненшл Таймс оф Канада» ( « фінансове час Канади »), 39 комерційних видань, 24 довідника, контролює 27, 6 відсотка тиражу щоденних канадських газет. Володіє 10 друкарнями, 53 виставками, має значні вклади в підприємствах зв'язку, які мають велику кількість радіотелевізійних станцій і систем кабельного телебачення в Канаді і за кордоном. Має ряд філій і дочірніх компаній, зокрема, «Пасифік прес», а також свою прес-службу Саутем ньюс.

Канадська компанія «Холлінгер інкорпорейтид» в 1996 р, Якій належать такі великі газети, як «Чикаго сан Таймс» в США, а в Лондоне- «Дейлі телеграф», шляхом закупівлі газет у одних, продажу своїх іншим вийшла в лідери світової преси - 137 щоденних газет і 397 неежедневних в різних країнах світу. Це більше, ніж у Р. Мердока [60].

висновок

Будучи найважливішим соціальним інститутом суспільства, журналістика активно проявляє себе в переважній більшості держав світу. Особливо це було помітно під час революцій в США і Франції, визвольної боротьби народів Азії і Африки, в період становлення державності в країнах, що розвиваються.

Якщо перші періодичні видання були універсальними і інформаційними спочатку у вигляді тижневика, потім щоденної газети, журналу, то незабаром преса розділилася на серйозну і розважальну, якісну і масову, виникли таблоїди, бульварна періодика. У той же час вівся пошук методів більш активного втручання в суспільне життя, який приводив до виникнення різних рухів в пресі (макрекерство, новий журнализм, концептуальна журналістика).

На час появи радіомовлення і телебачення, газети вже розглядалися багатьма видавцями як комерційні підприємства, покликаними приносити дохід від продажу тиражу і головним чином від публікації реклами. Ефірна преса - новий потужний загін журналістики стимулював подальшу концентрацію засобів масової інформації, поділ їх на державні, громадські та приватні, покупку впливових ЗМІ компаніями і концернами. В останні десятиліття покупка ця вже на пов'язана державними кордонами; виникли транснаціональні корпорації.

Сьогодні визначається вигляд світової журналістики XXI століття. Два фактори можуть вплинути на нього має велике значення: масова культура і нові інформаційні технології (Інтернет, інтерактивні та цифрові медіа). При цьому журналістика кожної країни залишиться самобутньої з урахуванням традицій і менталітету того народу, який вона обслуговує.

Контрольні питання і завдання

1. Проаналізуйте на прикладі окремих країн або континентів еволюцію журналістики.

2. Наведіть приклади якісної і масової зарубіжної преси.

3. Коли і де з'явилися перші таблоїди?

4. Кого називають батьком «жовтої» преси?

5. Які зміни в журналістиці колишніх соціалістичних країн (приклад Польщі, Монголії і т. Д.)?

6. Коли з'явилися перші радіостанції та телестудії?

7. Які історичні етапи журналістики США?

8. Коли в США виникла пенсові преса?

9. Що таке «макрекерство»?

10. У чому особливості «нового журналізму»?

11. Що таке «концептуальна журналістика»?

12. Зробіть короткий огляд розвитку журналістики Африки (Азії).

13. Які зміни в журналістиці Південно-Африканської республіки?

14. У чому ви бачите феномен Беннета, Пулітцера, Херста, Мердока?

15. Назвіть найбільші транснаціональні монополії, що володіють засобами масової інформації.

16. Яка роль інфраструктури зарубіжної журналістики в процесі міжнародного обміну інформацією?

17. Як впливає на журналістику масова культура?

18. Які проблеми необхідно вирішити на шляху до глобального інформаційного простору?

19. Науково-технічна революція і нова технологія ЗМІ, ринок і конкуренція. Як це впливає на стабільність газет і журналів, радіомовлення і телебачення? Якою вам бачиться журналістика XXI століття?

Примітки

1. Le Monde. 1996. 22 mai.

2. Times. 1997. 2 Jan.

3. Засоби масової інформації Великобританії, Франції, Італії, Польщі, ПАР в 1995 році / Засурский Я. М., Бєглов С. І., Шарончікова Л. В., Качалина Е. К., Урина Н. В., Євсєєва Л . П., Нечаєва І. Ю. // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1996. № 4. - С. 48-49.

4. Засурский Я. М. Основні тенденції розвитку зарубіжної журналістики // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1996. № 4. - С. 47.

5. Журналістика західноєвропейських країн: Учеб. посіб. / Відп. ред. проф. В. С. Соколов. - Л., 1990. - С. 39.

6. Закордонна преса: Короткий довідник. Газети. Журнали. Інформаційні агентства / Редкол .: С. А. Лосєв та ін. - М., 1986. С. 125-133.

7. La Monde. 1995. 8-9 janv.

8. Media Perspektiven. - 1994. - № 4. - S. 207.

9. Schuetz Walter J. Deutsche Tagespresse 1993 // Media Perspektiven. - 1994. № 4. - S. 169.

10. Кошеня Р. Я. Телебачення ФРН в кінці 90-х років // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1998. № 4. - С. 49.

11. Der Spiegel. 1998. №7.8. 172..

12. Журналістика західноєвропейських країн. - С. 55.

13. Урина Н. В., Вороненкова Г. Ф. Засоби масової інформації Італії, ФРН в 1994 році // Вісник Моск. ун-ту. Сер.- X. Журналістика. 1995. № 5. С. 38.

14. Пашков Г. Н., Огороднікова О. В., Ткачова Я. В. Засоби масової інформації Іспанії, Фінляндії, Монголії в 1998 році // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1999. № 4. - С. 53-54.

15. La Vanduardia. - 1999. 11 de enero. - P. 26.

16. Журналістика західноєвропейських країн. - С. 86 - 92.

17. Засоби масової інформації Великобританії, Франції, Італії, Польщі, ПАР в 1995 році. - С. 87.

18. Журналістика соціалістичних країн (1975-1980-ті роки: Учеб. Посіб. / Відп. Ред. В. С. Соколов, Ю. Н. Солонін. - Л., 1989. - С. 57 - 62.

19. Katalog mediow polskich. - Krakow, 1995.

20. Emery M., Emery E. The press and America: An interpretative history of the mass media. - New Jersey, 1988. - P. 23.

21. Wood JP Magazines in the United States of America: Their social and economic influence. - New York. - 1949. - P. 10.

22. Соколов В. С, Михайлов С. А *. Періодична преса Сполучених Штатів Америки: Учеб. посіб. - СПб., 1998. - С. 40-42. .

23. Schudson M. Discovering the news: A social history of American newspapers. - New York, 1978. - P. 119, 114.

24. Болотова Л. Д. Американські масові журнали кінця XIX - початку XX ст. і рух «разгребателей бруду» // Вести. Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1970. № 1. - С. 70-83.

25. Кугель В. Р. Нариси видавничого і поліграфічного справи. - М .: Л., 1931. - С. 229.

26. Стірлінг До Короткий нарис електронних ЗМІ в Америці. Рестон (Вірджинія). - 1992. - С. 1-2.

27. Emery М., Emery E. The press and America: An interpretive history of the mass media. - P. 402.

28. Соколов В. С., Михайлов С. А. Періодична преса Сполучених штатів Америки. - С. 81-82.

29. Там же. С. 85.

30. АндрутсЕ.Ч. Інформаційна еліта: корпорації і ринок новин. - М., 1991. - С. 85 - 86.

31. Соколов В. С. Американський «новий журнализм» - концепція соціальної міфології // Демократичний журналіст. - 1977. №4-6.

32. Теплиц Е. Кіно і телебачення в США. - М., 1966.

33. Вачнадзе Г. Н. Всесвітнє телебачення. - Тбілісі. 1989. - С. 530-531.

34. Ibid. 1996. 3 June. - P. 15.

35. Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1996. № 6. - С. 20-30.

36. Editor and Publisher. - 1997. 4 Jan. (Відомості отримані] по мережі Інтернет без вказівки сторінок)

37. CJR.1996.Jan7 Febr .; Журналіст. 1997. № 1; // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1997. № 4. - С. 40.

38. Зарубіжна друк: Короткий довідник. - С. 246-254 ,; 171-181, 194-201.

39. Пашков Г. Н., Огороднікова О. В., Ткачова Н. В. Засоби масової інформації Іспанії, Фінляндії, Монголії в 1998 році // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1999. №4. - С. 69.

40. http://www.un-mongolia.mn

41. Пульс планети. - 1998. 10 Квітня. - С. 8.

42. http: // gopher, nsrc. org

43. Історія зарубіжної журналістики (Програма курсу і методичні вказівки) / Упоряд. В. С. Соколов. - СПб., 1993. - С. 24.

44. Зарубіжна друк. Короткий довідник. - С. 257-260, 441-442.

45. South African Constitution. Pretoria, 1995.

46. ​​Нечаєва І. Ю. Законодавство ПАР в галузі засобів масової інформації // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1999. № 4. - С. 82.

47. Independent Newspapers. 1998. March.

48. Ibid. 1996. 20 Apr. 17, 26.

49. Ландрам Джим Н. Чотирнадцять геніїв, які ламали правила. - Ростов-на-Дону, 1997. - С. 486-513.

50. Observer. 1996. 20 Okt. P. 25.

51. New Zealand Official Yearbook. 95. P. 273.

52. Любимов Б. І. Комерціалізація телебачення і радіо мовлення Нової Зеландії в 90-і роки // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. - 1997, № 4. - С. 81.

53. Зарубіжна друк: Короткий довідник. - С. 427-439.

54. Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. - 1996. № 5. - С. 23.

55. Ibid. 1996. 20Juiy. P.7.

56. Засоби масової інформації США, Великобританії, ФРН, Італії в 1996 році / Я. М. Засурский, Г. А. Голованов, С. І. Бєглов, Г. Ф. Вороненкова, Н. В. Урина // Вісник Моск. ун-ту. Сер. X. Журналістика. 1997. № 4. С. 29.

57. Le Monde. 1995. 1995. 29 sept.

58. Le Monde. 1995. 21 avr. 58. Ibid. 1996. 27 Apr. P. 32.


  • Рік видання
  • З Про Д Е Р Ж А Н І Е
  • 5. Журналістика Австралії і Океанії